Kanin som rymt!!!
Hej det är så att min kanin har rymt från sin bur igår 18 november i som han bor på hösten och vintern. Förstår ej hur då den är låst hela tiden. Men den dagen var det otroligt mycket storm så haken för dörren måste gått upp av kraften från vinden. Men han smiter aldrig ur sin bur då det har hänt nån enstaka gång att dörren varit öppen av kraftig vind men då har jag alltid stängt den å han har varit kvar varje gång. Men nu är tyvärr ej min lilla kille där. Är väldigt orolig att räven tagit han eller att han blivit påkörd. Bor mitt ute i skogen så skulle behöva tips? och råd. Hur ska jag få hem han om han lever? Kan han hitta hem själv? Hur ska jag göra?
Tänker att det är viktigt att han har en fri väg tillbaka in i buren, d v s att du ser till att buren är öppen + har god och lockande mat därinne. Kanske har du tillgång till en baby-watcher, ställ i så fall den vid t ex en matskål så kanske du kan höra om någon är i kaninburen.
Kanske känner du någon som har en åtelkamera som du kan ställa ut för att se om ni kan få syn på kaninen.
Kanske finns det någon IDhund i närområdet som kan hjälpa dig att ta reda på närmare var kaninen befinner sig? http://idhund.se/
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: problemet är bara att buren är såpass hög att han ej kan hoppa in. Man kan kanske fixa en tjock, bred och stabil planka som han kan klättra upp på. Uppskattar ditt svar
Du har inte någon mer bur som du kan ställa bredvid den ordinarie buren och där du kan bädda mysigt, lägga in god mat samt göra "matspår" in….?
Är lite tveksam till att kaninen kan ta sig in på ett säkert sätt via en planka… Annars kanske du kan fixa så att den kan hoppa via pall, stol - typ mer som en trappa in….? Svårt att bedöma när man inte sett hur kaninen bor.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: vi har tyvärr slängt våran andra bur men jag ska se vad jag kan göra. Har lagt ut lite bete vid hans bur
Aj då.
De ända tipsen jag har är de som Uppkatten redan gett.
Hoppas den lille klarat sig och kommer hem igen.
#5: tack hoppas verkligen det med. Han har varit borta i snart 2 dygn så jag är orolig
Hittade du din kanin? Eller kom han tillbaka?
Det finns inte så jättemycket att äta nu när det är kallt ute, min kanin har hoppat tillbaka i hennes bur själv när hon har blivit hungrig. Ett tips? är att gå runt och skaka på matpåsen. Det finns ju också en stor chans att han är rädd och håller sig i närheten i någon buske så jag har gått runt och lyssnat efter ljud och gått in i buskar där dem kanske kan sitta och trycka. En annan sak du kan göra är att lägga ut på facebook så att folk i ditt närområde vet om att din kanin är borta och håller lite extra utkik. Nu var det några dagar sen du skrev inlägget, men om du fortfarande inte hittat din kanin❤️