Kanin iFokus

Kanin

Läst 316 ggr
Carl B
0

Inte så kelig kanin

Hej ni kaninkunniga!

Vi har en hankanin på lite mer än 1 år som jag nu lägger extra tid på just nu. Vår första kanin - fick honom som liten.

Han bor ute. Är dagligen i stort inhäng där hans bur finns i mitten.

Jag försöker få honom mer kelig och tam. Han är reserverad. Jag har mer tid för stunden att engagera mig
Har suttit med honom i hans Hage flera timmar om dagen senaste veckan. I början har han bara fått komma fram och lukta. Har gett han godis och gjort ett visst ljud för att få honom förknippa det med nått positivt.
Har börjat klappa honom när han äter godis i min hand men man märker att han sticker iväg fort och sätter sig och äter upp godiset en bit bort. Har sett små framsteg… Men det känns mikroskopiska.
Har haft honom i famnen förut… Men han hatar upplyftet-gör allt för att sticka och jag tycker det svårt att säga om han njutit av att få gos i famnen. Skippar numera att ens lyfta honom - han förknippar det med stress.
Idag när jag fixade hans bur sprang han lite dumt till så han hamnade liksom lite trängd… jag passade på att lugnt ge han godis (pellets) och samtidigt klappa honom. Han liksom ”ger upp” och låter sig klappas men vill ju bara därifrån.

Kan att göra en kanin tam ta flera månader?
Jag vet att vi borde lagt så mycket mer tid på detta när han var liten, men svårt att få det ogjort. Han har absolut aldrig vanskötts utan alltid fått färskt hö, vatten och städad bur. Bara att vi inte försökt gosa så mycket med honom då han tidigt visat sig vara reserverad.

Kan man ens göra en kanin kelig och tam efter 1 år?

Arcade-Foodie
0

Det går att få ens kanin tam efter 1 år, jag själv har inte umgåtts mycket med min nya tjej. Men kan nu klappa henne på huvudet och hon är mindre rädd för människor. Fast hon bor inne.

Men vissa kaniner kan ta flera månader innan de värmer upp sig. Har en kanin som tog lite över ett år innan han blev en lugn kelgris 🤣😂

Han testade verkligen mitt tålamod men är nu den lättaste av mina kaniner att hantera. Även fast han var den räddaste och stressigaste av alla mina kaniner. Jag har lagt mer tid och respekterat hans gränser, vilket har gjort honom tryggare.

Sitt i hagen och låt din kanin äta från din hand. Om du har plats, så kan du ligga ner i hagen och låta din kanin hoppa upp på dig 😊

Men se till att måltiderna sker när du är med honom och umgås. Så kommer din kanin värma upp väldigt fort.

Carl B
0

#1: jag har försökt med att ligga i hagen med pellets… och han kommer fram och vågar sätta framtassarna upp på mig och ta godis… men att typ sätta sig på mig märker man han är väldigt reserverad för.
Försöker göra som alla youtubeklipp och andra instruktioner säger. Det är väl mitt tålamod som är för dåligt.
Sen är han okastrerad, så han är själv, dock har jag aldrig sett tecken på att han är deprimerad. Tvärtom gör han mycket glädjeskutt m.m.
Men man tänker ju ibland om detta med att han är själv + går ute gör honom till en ”enstöring”.

Arcade-Foodie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2: Det kan bli lättare att göra en kanin tam om de är inne. Men min kelgris här hemma var det bättre att han bodde ute och blev långsamt van med människor. Då det var en hög risk att han skadade sig själv när han såg en människa.

Man ska aldrig stressa över att försöka bygga ett förtroende med en kanin. Vissa tar betydligt längre tid. Min hane nu är 2 år och han blir bara tamare och tamare efter jag lyckades få hans förtroende.

Kan säga det var en ultimat test av tålamod. För vem har lust att hantera en kanin som attackerar en hela tiden och drar blod i ett år. Nu med min nya hona har jag armarna täckta med rivsår, för hon har så vassa klor och gillar inte doften av andra kaniner 😒

Efter ett år, trappades all bitning ner när han började lita på mig och nu är det en chill latmask jag har här hemma. Vet inte hur många gånger jag ville ge bort honom, men kom på att många inte vill ha en aggressiv kanin som var livrädd för människor.

Så ge inte upp med att göra din kanin tam, det tar tid och mycket jobb med vissa kaniner.

Ett tips? är när din kanin äter, kan man lätt klappa honom på huvudet. Om han drar sig undan bara vänta och låt han bara vara. Efter ett tag lär sig din kanin att bli klappad inte är farligt.