Kanin iFokus

Kanin

Läst 417 ggr
Ellythebunny
0

Frigående inomhuskanin?

Hej!

Jag undrar hur man bäst arrangerar och förbereder för sin kanin att bli frigående inomhus?

Min kaninhona på 4,5 månad har jag alltid ute när jag är hemma så hon får springa runt som hon vill. Har prövat att gå ut små korta stunder medans hon är ute, ibland 30 min, 1 timme och som mest 2 timmar. Har prövat att låta henne vara ute under nätterna men upplever att hon bara ligger och sover under sängen och går inte in för att äta/gå på toa, men kanske är det helt normalt. En gång lyfte jag in henne och då kissade hon en hel del och åt, men skuttade sedan tillbaka under sängen.

Just nu har jag bara hennes burdörr öppen men finns det något annat sätt att arrangera det? Har sett att en del har kattlådor med hö och en egen mat/vattenskål, men hur introducerar man det?

Vill tillägga att jag har kaninsäkrat lägenheten genom att ta bort alla kablar och har kompostgaller hemma om det skulle vara nödvändigt.

Tack för hjälpen!

Luna-86
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låt det ta sin tid. Så gjorde vi med våran älskling. Han är fri dygnet runt. Älskar att sova i barnen rum 😂

Luna-86
2

Han bokstavligen som en hund. Trodde aldrig i mina ögon om en kanin. Går efter oss. Lycklig när vi går upp då skuttar han springer och har sig🥰väntar på sin sallad i köket på morgonen. Så fort jag kommer med pellets påsen så skuttar han så lyckligt o krafsar, vill stoppa hela huvudet i påsen.
Han bajsqr eller kissar aldrig någonstans än sin toalett eller i hörnet uppe på våran soffa. Vi har sån kiss skydd och handduk över sen.

Hoppas det blir bättre när han kastreras.sluta kossa på soffan i hörnet😋

sp0ngeb0b
1

Härligt att du vill ha din kanin helt frigående, hon kommer älska det :) Även om hon kanske spenderar natten under sängen är det en frihet för henne att kunna gå var hon vill när hon vill, så det uppskattar hon säkert (och var glad att hon låter dig sova, haha, min ena kanin tycker periodvis det är jättekul att hoppa i min säng under natten så att jag vaknar). Du verkar ha bra koll på kaninsäkring, och så länge allt är säkert finns det ju inte direkt något att oroa sig för på den fronten. För mig är det framförallt växter och elkablar som är viktigast, sedan kommer saker jag inte vill att de gnager/kissar på. Brukar inte hända men finns ju risk. De har t.ex. ätit några skosnören här hemma så vi har fått banka in vanan att sätta alla dyra skor överst i skohyllan haha!

Men, angående din fråga. Det funkar ju med buren som du har det men är kanske inte så värst snyggt tänker jag. Många med frigående kaniner har någon typ av kattlåda med strö i (t.ex. spån) och så har man höet i anslutning eftersom de gärna gör sina behov när de äter. Antingen slänga i det som det är eller i en höhäck. Men jag vet inte riktigt vad du menar med hur man ska introducera det? Jag tror helt ärligt att det bara är att sätta fram det så kommer kaninen fatta. Hur har du det nu? Är hela buren som en toa eller har du en separat toa där inne? Har du vattenflaska eller vattenskål? Båda mina kaniner bodde i bur och drack ur flaska när jag adopterade dem men jag bara gav dem en kattlåda, vattenskål och släppte ut dem fria i lägenheten och det gick jättebra. Annars kan du ju ha båda ett tag först om du vill. Om du ska skaffa en kattlåda till henne kan du ta lite nerkissat strö och lägga i nya lådan så kommer hon nog förstå att det är hennes nya toa :)

Många med frigående kaniner köper en möbel från ikea som heter Hol som är som en stor trälåda med lock och med massa hål i (bättre du googlar för min beskrivning är nog jättedålig, haha). Finns både stor och liten. Jag har den stora och har klätt insidan (botten och en bit upp på kanterna) med vaxduk för att skydda träet och så har jag höhäck och toalåda där inne. En liten trasmatta ovanpå då de även gillar att hoppa upp där (så de inte fastnar med tassarna i hålen). Det funkar väldigt bra måste jag säga! Du kan även köpa någon annan möbel, typ en skänk och inreda på liknande sätt. Viktigt är att skydda träet från fukt då kiss kan hamna utanför och även vatten om du har vattenskålen där inne. Och ventilationshål är också viktigt, så om du använder en möbel utan ventilation bör du nog fixa det på något sätt. Det blir ju inte så värst trevlig luft där inne annars pga kisset. Innan jag hade Holen hade jag bara toalådan på golvet liksom men då hamnade ju hö precis överallt. Med holen stannar ju höet där inne och det blir inte så hemskt smutsigt. Jag brukar städa ur allt smuts när jag tömmer toalådan - bara att sopa med en liten sopkvast och torka med en trasa om det finns kiss på fel ställe t.ex.

Ellythebunny
1

#3: Tack så mycket för din hjälp! Har prövat att haft henne lös nu i ett par dagar och hon älskar det.
Det enda jag har märkt är att hon inte går på toa/äter på nätterna utan mest ligger under sängen och sover men det kanske kommer?
Bor inte så stort och jag vet att hon vet vart det finns!

sp0ngeb0b
1

#4 Brukar hon vara vaken under dagarna? För jag vet att mina kaniner brukar ligga och sova hela dagarna (typ från 9-10 till 14-15 ungefär) och då ser jag inte dem alls. Vet inte vad de gör på nätterna faktiskt haha, men kaniner är som mest aktiva vid gryning och skymning så det kan mycket väl vara helt normalt om hon håller sig undan både på dagarna och nätterna (eller en av dem). Hon får ju välja själv så då gör hon säkert så som hon helst vill :) skulle det dock vara att du tycker att hon inte går tillräckligt mycket på toa eller äter eller att hon mest sitter stilla så är det ju en annan sak.

Ellythebunny
1

#5: Hon sover när jag inte är hemma, eller varje gång jag kommer hem så ligger hon och sover men blir lite piggare när jag kommer hem.

Just nu har hon precis könsmogen och tycker att hon sover mycket mer generellt men verkar må bra annars, inatt la jag in lite hö under sängen och det hade hon ätit upp. Hon är en väldigt sprallig tjej med mycket energi, men det är väl inget att oroa sig över? Tror det är mest hormoner som kanske spökar nu!

sp0ngeb0b
1

Jadå det låter som att hon mår bra! Jag är inte så bra på just sovmönster och sånt, men generellt om de verkar pigga, äter och bajsar som de ska osv så är det troligtvis inte så mycket att oroa sig för. Om det inte sker en drastisk förändring så klart. Så jag skulle bara låta henne sova som hon vill liksom :) kanske kan vara att hon blir tröttare av att skutta fritt?

Ellythebunny
1

Tack så mycket för hjälpen!

Är också väldigt dålig på sovmönster om jag ska vara ärlig. Jag tror hon brukar småäta/sova under nätterna. Har märkt dock att hon äter mycket mer under dagarna och tigger mat så fort jag är i köket så hon kanske är lite mörkrädd eller bara trött, det är ju mörkt.
Hon har ju som sagt blivit rätt så mycket tröttare men hoppas det bara är hormonerna som spökar. Nu är hon ju lös hela tiden så hon har väl inte behovet av att skutta runt hela tiden som förut och det är ju i och för sig ett bra tecken.