Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 222 ggr
TiffanyWhaleheart
2020-11-03 18:17
0

Pellets & Grönt !

Hej !

Jag har en kaninunge på 10veckor, hur mycket pellets kan jag ge honom medan han växer ?

När kan jag introducera honom för grönsaker eller annat grönt ?

Tack på förhand :)

Luna-86
2020-11-03 19:50
2

Vi introducerade våran lilla hane när vi hämtade honom när han var 9 v. Han får ungefär 250 g sallad(ekologisk timja,ruccola, basilika och blåbär)varje dag som vi delar upp morgon och kväll.

Han är så van nu så han springer efter till köket väntar fint tills han får sin sallad innan vi drar till jobbet.
Såklart alltid hö på tre olika ställen, vatten o pellets!
Han liten bortskämd pälsboll. Han älskar med banan, jordgubbar, blåbär o äpple och såklart morötter 🥰

Testa er framåt. Var så vi lärde oss.
Spenat(babyspenat) fick han en gång lite fick diarré aldrig mer.

djurflikkan
2020-11-04 00:15
1

Jag har två killar på 9,5 veckor. Jag hämtade dom i fredags och började introducera grönt redan första dagen! Delar också upp så dom få 2 gånger på dagen beroende på hur jag jobbar men brukar bli förmiddag och sen kväll. Där emellan får dom pellets vet inte riktigt hur mycket dom får varierar lite per dag men skulle säga 5-6 teskedar var per dag! Men ingen aning om det är för mycket eller för lite inte forskat så mycket i det faktiskt och inte hittat så mycket information om det 😁

Dom senaste dagarna har det gröna innehållt rucola, röd & grön babyatavia och babyspenat ( hittade en bland påse på maxi ) och gurka, broccoli, blåbär, morot

Zvintos
2020-11-04 07:26
1

Hur mycket pellets beror dels på ras och på individ samt även vilken typ av pellets. Större raser behöver större mängd pellets. Exempelvis så fick min franska vädur mellan 1½-2 dl medan han var liten (nu 6 månader). Min lilla dvärgvädur rex på 15 veckor får några matskedar. Jag brukar justera efter hullet också.