Tips & Hjälp!
Hej!
Idag har vi varit och tittat på min kommande dvärgvädurslöwen, en liten hona :) Om en vecka hämtar vi hem henne. Jag har haft kanin som typ 7-åring tidigare så jag känner att jag måste uppdatera mig lite. Skulle vilja be om hjälp av er mer erfarna kaninägare!
- Vilken typ av bur är bäst? Kaninen kommer vara en innekanin. Jag vet att bottenarean ska vara 0,5 kvadratmeter minst (rätta mig om jag har fel). Men det brukar ju alltid finnas delade meningar om vilken typ av bur som funkar bäst, ofta rent praktiskt ang. städning och sådär. Bifoga gärna bild! :)
- Vilken typ av basfoder ska kaninen ha? Jag vet att många säger att djuraffärens "gnagarblandningar" är obalanserade och alltför onyttiga. Gäller detta även kanin? Vad köper jag istället? Vad ger ni era kaniner?
- Var får ni tag i erat hö? Hur vet jag att jag köper rätt sorts hö?
Tack på förhand!
/Elina
- Så stor bur som möjligt.. en vanlig galler bur är bra, med plastbotten
- pellets,hö
- Hö finns oftast i mataffärer.. Ängshö är bra (:
de gick snabbt ^^

- Vilken typ av bur är bäst? En vanligt bur med plastbotten, så stor som möjligt. Höjden får heller inte vara lägre än 50 cm.
- Vilken typ av basfoder ska kaninen ha? Hö och pellets. Kan rekommendera Lottiepellets som finns att köpa i de flesta mataffärerna. :) Gnagarblanding är inte bra för kaninerna, det är mer som godis.
**- Var får ni tag i erat hö? Hur vet jag att jag köper rätt sorts hö?
**Hö brukar finnas i djuraffärerna, jag brukar köpa ängshö.. funkar perfa!
Så stor bur som möjligt :). Vanliga inneburar funkar toppen :)
Jag använder Carrier, funkar superbra! Finns på granngården.
Hö kan man köpa på massor av olika ställen! Det bästa höet finns hoss bönder. Köpa i mataffär, är väldigt dyrt och höet är inte alltid färskt. Försök gärna på kontakt med en bone om hö. :). Det blir mycket billigare, och du kan säkert veta att höet är färskt :).
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

- Vilken typ av bur är bäst?
Jag har en 120x50x50 som jag tycker fungerar utmärkt! Mina kaniner är in princip ute och springer i egna hagar inomhus hela dagarna. De vill vara med överallt!
- **Vilken typ av basfoder ska kaninen ha?
**Hö är kaninens basföda. De ska ha fri tillgång till hö och vatten dygnet runt. Sedan är pellets endast ett tillskott, och till en vuxen dvärgkanin räcker 2 msk pellets/dag. De ska också ha minst 3 olika grönsaker per dag. Det är inget krav, men något som kaninen mår mycket bättre av!
**Djuraffären. Kolla ordentligt på höet innan. Det ska helst inte vara gult, utan gärna lite grönare och det ska lukta fräscht! :) Inte unket eller gammalt.

tack allihop so far :)
- Vilken typ av bur är bäst?
Jag har burar med måtten 120x60 och 150x70. Jag tycker att 120 är ett jättebra mått, tycker att tex 100 är lite för litet, då ska kaninen ha tillgång till större yta(tex golvet) största delen av dygnet. Sen beror ju måtten helt på Vilken ras? du ska ha.
- **Vilken typ av basfoder ska kaninen ha?
**Basfödan för kaniner är hö. Hö och vatten ska kaninen ha fri tillgång till hela tiden. Sen tycker jag att kaninen ska få minst 3 olika grönsaker/dag. pellets kan man också ge, men det är endast ett tillskott, det behövs inte speciellt mycket utav.
**Jag köper mitt från en närliggande gård.
Bra hö luktar fräscht och gott, dåligt hö luktar inge vidare, unket och dåligt.
- Mvh Emma