Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 180 ggr
Mosen04
0

Kanin bygger bo?

Jag har en kanin som är en 6 årig kastrerad hane. På senaste tiden har han börjat samla halm och gå runt med det i munnen. Han tar sedan det till sitt hus, som att han bygger ett bo. Jag undrar vad detta kan bero på? Han har aldrig haft ett sådant beteende innan. Han har också börjat med att möblera om i sin bur, som sin toa och matskål (han flyttar och slänger dem) Detta är något som har hänt bara på senaste tiden också.

Varför gör han dessa beteenden?

Bianca Songcastle
0

Kaniner är vana att göra bon med olika material. Om du undrade (förstod inte riktigt) om det är något dåligt beteende/ farligt så är det inte det😅

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

Maleficum
0

Är det en kastrerad hane som börjat göra det nyligen men aldrig gjort det tidigare (speciellt om han varit kastrerad länge) skulle jag misstänka hormonförändringar (då det främst brukar vara honor som bygger bon) och det skulle kanske vara klokt att kontakta en kaninkunnig veterinär för rådfrågning.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mosen04
0

#2:
Ja, han har varit kasterad i 5 år. Han har hållt på så här i ungefär en vecka nu.

Han verkar annars på bra, äter dricker, går på toa. Så jag ville se om någon visste vad hans beteenden beror på.

Tack för ditt svar!