Bildtråd BirkenBalder's
Jag tänkte att jag skulle samla alla mina kaniner i en och samma bildtråd, istället för flera olika. :) Till att börja med finns ju två franska vädurar här hemma, far och son. Bosse är född i februari -19 och Poppy i maj -20. Två härliga mysproppar som trots att de är väldigt olika färgmässigt är väldigt lika i typ och temperament.
Från och med igår utökades gården med två nytillskott, som jag väntat på ett tag nu. Det är två dvärgvädur rex. :) En hona född i maj -18 som jag valt att kalla Embla. Står som lux i stamtavlan och är import. Uppfödaren som hon bott hos misstänker dock att hon snarare är viltisabella, så det är vad jag kommer räkna henne som också.
Den andra är en svart hane född i somras, så han är inte så jättegammal ännu. :) Ser ut att kunna bli väldigt fin och planen är att ställa ut honom nästa år så han kan stambokföras.
Det fina vädret idag inspirerade till lite nya foton på alla hängöronen.
Först ut är lille Ask på 3 månader. Det tog ett par dagar för honom att känna sig hemmastadd och numer kommer han fram direkt för att få sig lite gos. :)
Därefter har vi Embla. Än så länge en ganska bestämd fröken som rumstrerar om totalt i buren, vilket inte är så konstigt eftersom hon precis haft en kull så det är nog lite hormoner kvar i omlopp. Väldigt nyfiken och framåt. :)
Sen kommer vi till vädurarna ett par modeller större.
Poppy blir 6 månader i morgon och har börjat få så härliga kinder! Den här herrn är så sjukt mysig!
Och sist ut för denna gången har vi Bosse. Han är den som har totalcharmat min man med sitt härliga sätt. :)
Jag har inga nya bilder på godingarna, men ville bara uppdatera angående nytillskotten Ask och Embla. Ask fann sig tillrätta väldigt fort och är en riktig myspelle. Han är dock fortfarande lite skeptisk till hundarna, som gärna är med och sticker in nosen i burarna. Inte för att hanhunden är direkt intresserad av kaninerna i sig, han är bara ute efter deras pluttar!
Embla har äntligen gjort sig hemmastadd hon med och det märks att hormonerna stabiliserat sig. Numer sitter hon och njuter för fullt av att bli klappad när man kommer. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ask kan fortfarande vara lite tvekande när vi öppnar dörren och skuttar gärna iväg vid plötsliga ljud, men han vänjer sig mer och mer. :) Att bli klappad tycker han dock väldigt mycket om, bara han fått nosa på handen först.
Embla å andra sidan är otroligt framåt och älskar all uppmärksamhet, hon nästan somnar när jag klappar henne.
Här är det Ask som har fastnat på film.
- Redigerat 2020-11-21 16:30 av Zvintos
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Embla.
- Redigerat 2020-11-21 16:29 av Zvintos
Alla fyra hängöron klarade sig igenom nyårsafton med livet i behåll. Vi bor i relativt tätbebyggt bostadsrättsområde (hus med tomt) och en granne verkade tycka det var en jättebra idé att smälla av fyrverkerier på sin tomt, bara ett par meter från tomtgränsen och där mina kaniner står. Då bor vi ändå bara ett stenkast från en stor ishall med tillhörande parkering som man kan ställa sig på istället.. Det smällde utav bara helsike och det var bara hålla tummarna att kaninerna klarade sig. En hade vält sitt hus, men i övrigt var de oskadda.. Tidigare på dagen hade jag passat på att städa ur burarna, klippa klor, väga dem, kolla igenom alla samt ta lite nya kort på dem.
Lille Ask har nu blivit 5 månader gammal och känner sig väldigt trygg med oss. Han har inte riktigt vant sig med hundarna ännu dock och tycker de är lite läskiga (hundarna är vana med smådjur sedan de var valpar). Men tids nog ska han nog vänja sig. =) I nuläget väger han ungefär 1,5 kg vilket är ganska lagom med tanke på hans ålder. Jag kanske behöver justera mina avelsplaner lite beroende på vad hans vikt landar på när han växt klart, med tanke på att min hona är åt det större hållet. Har även upptäckt att två av hans morrhår är kritvita, så någon utställningskarriär lär han inte göra direkt.
Embla är en otroligt mysig hona och ska alltid ha sin beskärda del med gos innan hon sätter sig och äter. Hon är något åt det större hållet har jag märkt, men hon är å andra sidan stambokförd och klar så det behöver jag inte fundera på. En riktig skitgris är hon också! Hon är nog den av alla mina kaniner som rumstrerar om och skitar ner mest. Nedbantning pågår, än så länge ligger hon på 2,5 kg. Få se vad som är hennes idealvikt.
Näst på tur har vi Poppy. Han är nu 8 månader gammal och har nog inte långt kvar innan han växt ikapp farsan sin. Viktmässigt ligger han nu på ungefär 4,5 kg, återstår att se vad han landar på när han är färdigväxt. Den här herrn verkar vara inne i en "tonårsfas" just nu, för även om han är duktig att hålla buren ren är han en expert på att skita ner sig själv. Trots att det troligen är en massa hormoner i omlopp just nu är han ändå väldigt go! Han är dock mer intresserad av mat än gos och vill absolut inte bli klappad när han äter. =P
Han börjar få mer färg på vissa delar av kroppen, men fortfarande kan jag inte färgbestämma honom till 100%. Kanske återstår att se vad han kan ge i framtiden om någon skulle vilja låna honom för Avel.
Sist ut har vi Bosse. Liksom sin son är det mat som gäller, om han får välja mellan det och gos. Väldigt nyfiken och väldigt lätt att ha att göra mer. Har börjat komma upp lite i vikt och jag tror att han börjar närma sig en vikt som är lagom för honom. I nuläget väger han ungefär 4,7 kg och tyngre än 5 kg tror jag inte han blir utan att vara överviktig. Han och Poppy har fått byta bur, då han bott i en bur med Hage. Tyvärr verkar hans ena öga lite känsligt för drag, så nu får han bo i en vanlig bur utan Hage och förhoppningsvis gör det susen. Jag ser en skillnad redan på bara ett dygn. =)
Äntligen har det kommit en hel del snö, så skruttarna fick komma ut och skutta medan jag städade burarna. De små dvärgvädurarna fick hålla sig till hagen eftersom de inte gärna låter sig fångas in. Frassarna fick komma ut på gräsmattan en och en, de är väldigt lätta att fånga in igen. 😅
Först ut som fick komma ut i snön var lille Ask som snart är 6 månader gammal.
Godingen Poppy. Den här herrn ligger mig väldigt varmt om hjärtat eftersom han är så jäkla go! 🥰
Tänk, det är bara två månader sedan jag lade ut bilder senast. Ändå syns det sån tydlig skillnad på både Ask och Poppy, som båda vuxit! Poppy mest på bredden och Ask har växt överlag, även om han fortfarande är modellen mindre.
Först ut är Embla, som förhoppningsvis väntar ungar om en månad. 😊 Så sjukt härlig hona, faktiskt topp 2 bland mina mysigaste honor någonsin!
Lille Ask som nu blivit 8 månader och väger 1,6 kg. Få se vad han landar på till slut. Han verkar dock bli modellen mindre, vilket kompletterar Embla väldigt bra eftersom hon är modellen större.
Bosse, som verkligen tar det mesta med ro! Han har börjat bredda på sin de senaste månaderna och börjar även närma sig 5 kg-strecket. Vilket är väldigt bra med tanke på att han vägde 4,3 kg när jag köpte honom för lite mindre än ett år sedan. Nu har han hunnit fylla 2 år, äntligen breddat sig och gått upp i vikt. Så nu har han ett mycket bättre hull än tidigare.
Sist ut är vår "lilla" goding Poppy! Om en månad blir han hela 1 år gammal. Till skillnad från sin far så har han redan börjat bredda sig ganska bra och väger ungefär 4,7 kg. Vi får se vad han landar på när han väl växt färdigt helt och hållet.
- Redigerat 2021-03-18 20:53 av Zvintos
Ser att det var ett tag sedan jag lade in några bilder här. Kaningården har utökats en aning sedan dess. ;)
Först en färsk bild på Ask, som just nu fäller och är solblekt.
Därefter har vi Bosse, som nu äntligen kommit upp i 5 kg. :)
(Letar för övrigt hem då frassarna blir för tunga att hantera för mig på grund av min fibromyalgi. Dvärgvädurarna är mycket lättare och går bättre.)
Detta är Bore, eller Kolartorpets Blurre som han egentligen heter. Blå normalpälsad dvärgvädur på 2 år. Lagom i storleken och riktigt fin typ. ^_^ Inte utställd än, så det ska bli spännande att se vad han kan tänkas få för utlåtande. Ganska nyinflyttad, så har valt att ännu inte fotografera honom med bakgrund och allt än.
- Redigerat 2021-08-16 17:53 av Zvintos
Detta är Daisy och hon är dotter till Ask och Embla. Född 14 april 2021 tillsammans med 5 andra syskon - 3 hanar och 3 honor. Samtliga honorna sparades här. Hon är castor rexpälsad och ser ut att kunna bli lite större i storlek.
Fina Embla som fortfarande kämpar lite med vikten. Nu när hon bara bor med en av sina döttrar istället för alla tre hoppas jag att det blir lättare med fodergivan. :)
Här är Halvar, även känd som Rembo's Pricken i stamtavlan. Jag kände att jag ville ha in manteltecknat i min Avel och han passade in perfekt. Helt perfekt storleksmässigt också och en väldigt pigg herre. Tack och lov inte särskilt hanig (alltså skvättig), vilket jag tycker om. Han är också 2 år gammal och inte utställd ännu, men det ska jag råda bot på!
Gosegrynet Poppy. Den här herrn är så sjukt mysig! Vore han inte så stor hade han tveklöst fått stanna kvar.
(Letar liksom Bosse efter ett nytt hem, gärna med stora ytor att röra sig på)
Sedan har vi lilla fröken Peach, som är kullsyster till Daisy och Rosalina (nedan) och således dotter till Ask och Embla. Peach är japantecknad gul/svart rexpälsad. Riktigt härlig i temperamentet och bra storlek. Dock något lätta öron. Ser ut att få bra rexpäls också. Än så länge bara 4 månader gammal, så hon har långt kvar att utvecklas.
Sist ut har vi Rosalina, som är viltblå rexpälsad. Riktigt söt liten fröken. Gör inte mycket väsen av sig. Ser fin ut i typen och inte urusel päls. :)
Anledningen till att jag valde att spara alla honorna ur kullen är för att detta är min första rexpälsade kull och jag helt enkelt vill kunna lära mig så mycket som möjligt om hur pälsarna utvecklas, för att på så sätt tidigare kunna se vad som kan bli en bra päls och vad som blir en mindre bra päls.
Förra veckan köpte jag mig ett litet cafébord på IKEA för att kunna bordsträna alla som ska ställas ut framöver, vilket är majoriteten av dem. Inga utställningar planerade än i alla fall eftersom de alla är i olika stadier av fällning. Men åtminstone en gång i höst vill jag ställa dem, behöver det för att kunna stambokföra dem sen.
I vilket fall som helst passade jag på att ta kort på dem medan de fick bordsträna lite. Även Embla hamnade på bordet trots att hon inte ska ställas mer. :)
Peach tyckte det här med bordsträning var lite läskigt, mycket för att de inte gjort det tidigare. Hon var inte så jättesugen på att posera.
Daisy var lite tveksam först hon med, men efter ett tag släppte det och hon började sträcka på sig lite. :) Hon är fortfarande störst i kullen, men ser ganska lovande ut i övrigt. Det innebär bara att jag troligtvis behöver ställa henne ganska snart, utifall hon blir lika stor som sin mamma (för tung enligt standarden).
Rosie var nog den av unghonorna som tog det allra bäst faktiskt, hon var inte särskilt bekymrad över att bli placerad på ett nytt ställe. Hon är dock en sån som typ aldrig vill visa upp sig. :P Av de tre sparade honorna är hon den jag faktiskt tycker bäst om då hon har en bättre helhet än sina systrar, då inkluderat temperament. :)
Gosproppen Ask tyckte inte om att bli satt på bordet och försökte hoppa ner ett flertal gånger (och lyckades en gång). Sen insåg han att det inte var så läskigt som han först trodde. Äntligen börjar hans fällning åtminstone närma sig sitt slut, så kanske han blir svart igen. 😂
Halvar är mitt uppe i fällningen och inte alls särskilt snygg just nu. 😂 Han tog bordsträningen med en klackspark och brydde sig inte alls, utan visade upp sig så fint så.
Bore är helt klart den som har värst fällning just nu! 😂 Jag är imponerad över hur mycket päls en kanin kan fälla och samtidigt inte bli helt naken, för jäklar vad mycket päls jag kunde kamma bort (kolla sista bilden!
Senaste bilden på Ask och han vill som ni kan se inte alls posera. :P Ask blev idag utställd på hela 94p med väldigt bra poäng på pälskvalitet och färg. :)
Fröken Peach fick idag 92p med bra delpoäng på färg/teckning. :) Hon var den av systrarna som fick bäst poäng faktiskt, delvis för att hon väger 1,8 kg jämfört med systrarna som väger 2-2,1 kg.
Fina Daisy, som tyvärr fick sämst poäng av mina på dagens utställning. Men med tanke på att mitt mål var att ingen skulle bli nollad är jag nöjd ändå! Hon är ju på gränsen till för stor/tung och brås en del på sin mamma (2,5 kg). Men hellre för stor än för liten med tanke på födslar och så.
Ljuvliga Rosie fick nöja sig med 90p idag och det var väl ganska rättvist ändå. Fick 1p avdrag på vikten och det säger jag inget om. De rexade har inte kommit lika långt som de normalpälsade, men det är lite av det roliga också - det blir lite mer utmaning. ;)
Bore fick 94p idag och det var ungefär som väntat eftersom jag vet att hans päls är lite för lång/dålig.
Det har skett lite förändringar sedan sist, nämligen att både Bosse och Daisy flyttat till egna hem. Kvar är alltså Ask, Embla, Bore, Halvar, Rosie, Peach och Poppy. :)
Senaste bilden på Rosie som väntar ungar vilken sekund som helst i princip! Dag 30 idag och jag har faktiskt aldrig haft en så här rund hona tidigare, så vi får väl se hur många ungar som verkligen gömmer sig därinne. :)
Idag föddes äntligen min rexpälsade kull! 6 levande och tyvärr 1 död också. Minst 1 kommer stanna lite beroende på samt att två uppfödare också är intresserade. :)
Ser att det var ett par månader sedan jag skrev i tråden sist. I kullen som föddes den 19/3 sparades en svart hona som kallas för Binki. I de två andra kullarna som föddes i april sparades en viltgul hane (Paddis, har öronen liggande men dock inte på bilden) och en japantecknad hona (Missy). Binki och Missy bor tillsammans med 4 andra honor (Missys syster Sonja, Missys mamma, Binkis mamma och så deras mormor). Utöver det så är där även kvar två kullbröder till Missy - Dalek och Weeping Angel.
- Redigerat 2022-07-13 15:55 av Zvintos
Av de vuxna så bor så gott som alla kvar som nämns i #45: Ask, Bore, Embla, Halvar, Peach (flyttar till helgen), Rosie (syns på gruppbilden i inlägget ovan) samt Poppy.
Förra helgen var jag på en träff för Dvärgvädur rex-uppfödare och fick med mig två kaniner hem. En blå hane vid namn Ecco som jag har på låns i ett år ungefär samt en vit rödögd hona vid namn Sisla (kallas Sisu) som jag bytte till mig från en annan uppfödare. 😍 Helt jäkla underbar den honan!
Jag kom på att jag ju inte presenterat senaste tillskottet i kaningården. Detta är Sollyckans Hailey, eller Fifty som hon numera kallas. Hon är en korsning mellan dvärgvädur och holländsk kanin, och kommer utgöra grunden för mitt projekt att få fram dvärgvädur rex i holländarteckning. :) Hon bor nu tillsammans med 4 andra honor och trivs kanonbra! Än så länge är hon ganska liten (9v), men det ska bli spännande att se hur stor hon kommer att bli och framförallt hur öronen kommer se ut. Räknar med helt stående eller flygplansöron.
Det var ett tag sedan senaste uppdateringen av alla kaninerna, vissa mer villiga att posera än andra. Den enda som inte fastnade på bild idag var Embla, då hon helt enkelt inte alls var på humör.
Rosie bodde tillsammans med 3 andra honor (3,5-6 mån) men fick flyttas till egen bur då den dynamiken inte funkade. Nu bor istället hennes mamma Embla med de 3 honorna och det är mycket lugnare. Nu blir det nog dessutom lite lättare att hålla Rosie i bättre hull när hon bor själv (väldigt matglad).
Min superhärliga Ask, som just nu dock ser allt annat än svart ut i pälsen. 😂 Nåja, han är redan stambokförd och klar så det spelar ingen som helst roll egentligen. Är för övrigt pappa till Binki (inlägg längre ner) och det syns! 😄
Näst på tur är Angel, rexbärande hane på 5 månader. Letar ännu efter ett hem. Hur go som helst, social och kelsjuk!
Sedan har vi härliga Bore i sin solblekta päls. Han bor ännu ute i en sommarbur och stortrivs, men snart är det dags att flytta in i en mer vinterbonad bur.
Paddis, min Paddis. Tänk vad fort det går! Jag minns honom fortfarande som den där superknubbiga ungen som knappt kunde skutta ordentligt först. Inte lätt när man är ensam i kullen och mamma har mjölk för ett helt fotbollslag (alltid fått minst 5-6 ungar i kullarna tidigare). Nu är han 5,5 månad gammal och börjar se mer ut som den unghane han är. ❤️️
Daisy är så fin
Inlånade hanen Ecco, som nu insett hur mysigt det är att bli klappad. Han var lite avvaktande första veckorna, men nu har det släppt! Han blir här fram till våren till att börja med, sedan får vi se. 😊 Han ska förhoppningsvis hjälpa mig lite på traven i starten av mitt projekt att ta fram dvärgvädur rex i holländartecknat.
Embla och Paddis också. Är svag för beiga ninor 🥰
Kaningårdens Bjässe, som ändå är liten för sin ras (fransk vädur) med sina 4,5 kg. Helt oförarglig och världens coolaste. Letar dock fortfarande hem åt honom, för även om jag gillar honom så gör inte min värk det.. 😣
Häftiga Fifty som nu fått ett mer slyngelaktigt utseende och är nu nog mer lik sin pappa (holländsk kanin) än sin mamma (dvärgvädur). Till våren ska hon utgöra starten för mitt projekt, men fram tills dess har hon en hel del att växa med tanke på att hon bara är 3,5 månad gammal.
Min fina Missy som verkligen är en fotografs dröm! Jag hinner knappt sätta ner henne innan hon visar upp sig och kan sitta så länge. Även om hon överpresenterar sig själv mot vad som är önskvärt så behövs den egenskapen, särskilt som många av de andra snarare poserar likt brödlimpor. 😂
Här har vi Binki, som i morgon blir hela halvåret gammal och får nu ställas i A-klass! Det är så häftigt att se vilken skillnad det blivit på pälsarna på bara en generation. Hennes päls är mer i klass med pappa Asks, det vill säga helt klart godkänd. 😍 Samma härliga temperament som farsan sin också.
Halvar var inte lätt att få någon vettig bild på… Han hade fullt upp med att markera allt. Letar fortfarande hem han med, stambokförd på 93p.
Sist ut är Sisu. Henne vill jag inte plocka med i onödan mer än kloklippningen eftersom hon har ungefär 4 dagar kvar tills kullen är beräknad. Jag hoppas så att hon är dräktig, det är vi fler som hoppas. 😍
Kaninerna fastnade på bild för några veckor sedan. Helt plötsligt ser mina ungdjur mer vuxna ut.
Här är senaste på Paddis, som nu blivit 6 månader gammal och börjat bredda sig. :) Kommer förhoppningsvis ställas ut i novemner/december.
Sedan har vi Ask, som äntligen börjat fälla sin solblekta sommarpäls och är snart helt svart igen. :)
Sedan har vi Angel, som jag efter ett tags funderande faktiskt bestämt mig för att han får stanna trots allt. Hans temperament är utan tvekan bland det bästa jag varit med om och toppar i princip min genom åren absoluta favoritkanin Pelle (vit blåögd dvv). ❤️️ Angel har nu blivit 6 månader gammal och som ni kan se har även han börjat bredda sig.
Min fina Rosie som nu blivit ungefär 1,5 år. Enligt erfarenhet från andra uppfödare brukar dvärgvädur rex vara som bäst kring just 1,5 år och jag har själv märkt en tydlig förbättring i hennes pälskvalitet nu. Lite fascinerande faktiskt. 😊
Här är inlånade hanen Ecco, mitt i fällning men börjar se bättre ut. 😊
Fina "tanten" Embla, som är pensionerad från Avel och numer går i grupp med tre unghonor. Hon är den som bibehåller lugnet i gruppen och verkligen uppskattar sällskap. 😊
Superfina Missy, en av årets rexbärare och dessutom en av mina favoriter. Lite synd att hennes teckning blev så dålig, men i övrigt är jag väldigt nöjd med henne. 😊 Blivit 6 månader gammal (snart 7).
Kaningårdens charmknutte Fifty, som nu hunnit bli 5 månader. Hon hade ena örat liggandes när hon kom hit, men nu står båda öronen upp. Ganska väntat eftersom hon ju är hälften holländsk kanin också. 😊
Sist ut är årets enda sparade rexpälsade unge - Binki. Verkar tyvärr som hon får gå som lucka då hon hunnit bli gränsfall för tung och dessutom redan har en liten hakpåse. Kommer testa ställa henne om föreningens lådutställning blir av. Pälsen ser helt ok ut och är en klar förbättring jämfört med förra årets kull (där hennes mamma Rosie föddes). 😊
Alla är så söta 😩😍
Lite blandat på en del av långöronen från helgens städning. Till nästa helg flyttar Rosie (bild 2) och blir sällskap åt en kastrerad hane. Efter nyår flyttar frassen Poppy.
Det har skett några förändringar här på senaste, nämligen att två kaniner flyttat men istället finns här nu två nya. Rosie flyttade för en vecka sedan och kommer bli sällskap till en kastrerad hane. Hon trivdes bättre i par/mindre grupp än tillsammans med de andra honorna. I fredags flyttade franska väduren Poppy, som jag letat hem till det senaste året. En uppfödarkollega berättade att hennes sambo var intresserad, så nu bor han där! Det känns hur bra som helst! 😊
I gengäld flyttade en ny avelshane hit, en dvv rex i chinchilla blå vid namn Malvina Lake Blue. Väldigt fin typ men visade sig även ha ett helt otroligt temperament! 😍 Sedan fick jag av uppfödarkollegan låna en holländsk kanin i havana för att hjälpa till i mitt "projekt holländartecknad dvärgvädur rex". 😁 Hans namn är Alrunans Ghost.