Megacolon
Hej!
Söker gärna lite svar ang megacolon, uppskattar om någon har erfarenhet om detta och kan dela med sig då jag inte hittar mycket info på nätet
Min lilla tjej började bli lite slö i lördags kväll. Åt och drack bra men ville mest sova. Reagerade att hon inte var sig riktigt lik men då hon är könsmogen och hon åt o drack som hon skulle tänkte jag att det kanske bara var tillfällig trötthet p g a hormonerna. Jag reagerade också att hon inte tollade när hon var ute ur buren. Normalt brukar det bli hur mycket som helst.
Söndag morgon åt hon som hon skulle. Både pellets o hö o drack vatten. Jag städade ur buren för att ha stenkoll på anföringen och urinen. Men på eftermiddagen hade hon endast kissat Och tollat några få. Så jag ringde veterinären men de rekommenderade att avvakta med att komma in då det var väldigt lång väntetid på akuten och bad mig vända mig till app-vet vilket jag gjorde. Hon sa att så länge hon åt o drack som vanligt skulle jag inte oroa mig för mycket, hon var även lite piggare. Jag tog bort pelletsen och gav endast hö. Efter ca 1 h började hon bajsa igen. Så jag andades ut
Måndag samma igen trögstartad mage. Aptit god, något trött, ej svullen eller hård i magen. Men jag valde att åka in akut för jAg blev orolig över att hon inte tollade som hon brukar. Veterinären jag träffade där sa att hon inte hade Någon jätte erfarenhet av kaniner men tog hjälp av en djursjukskötare som var duktig. De kände och klämde - Kände inget konstigt. De tyckte hon var pigg. De röntgade henne Och vet såg inget konstigt heller. De ordinerade critical care 4 ggr/dag, smärtstillande vid behov
Dagen efter ringde veterinären upp mig och berättade att deras kanin vet hade kikat på röntgen och sett att hon hade något som heter mega Colón, någon genetisk åkomma. Jag har bokat tid till kanin vet på tisdag för en till röntgen och undersökning samt info. Hon ord fortsatt critical care och även primperan i 3 dagar. Samt ge hö o pellets som vanligt
Lilltjejen piggade på sig och var som vanligt redan i onsdags. Sköter magen som vanligt (har stenkoll på bajset och konstisens) aptit bra vilket den har varit hela tiden. Hoppar och skuttar. Har inte alls behövt ge någon smärtlindring.
Till mina frågor om ni har någon erfarenhet
- hon är född i feb detta år. Är detta något som är kroniskt men hon kan leva med om man är super noga med kosten?
- funderar på att fortsätta ge critical care och hö, men minska pelletsen ev ta bort den helt? I dagsläget får hon 0,5 dl/dag
Älskar henne och vill ju att hon ska må så bra som möjligt. Tacksam för svar
#1: tack för snabbt svar! Jag har läst den artikeln men jag förstår inte riktigt. Är megacolon samma som vitscheck?
Här kan du läsa om vitscheck:
http://kaninmagazinet.se/2012/march/vitscheck.html
Det låter som att din kanin kan vara vitscheck då megacolon uppstår hos vitscheckar.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Ja antagligen så har dom anlag till det.
Men finns det någon som har erfarenhet av detta? Jag tänker om man kan hålla magen och måendet stabilt m h a kvalitet hö o mat? Hon mår ju bra i övrigt nu så hon verkar inte lida av det
Men vad säger en veterinär? Åk med kaninen till en som kan kaniner.
#6: jag har bokat tid till kanin veterinären på tisdag men jag undrade bara om någon härifrån hade erfarenhet av megacolon bland sina kaniner :)
Vad bra ☺️ Ja förstår det att du undrar. Hade
Med gjort
Man kan inte se om kaninen är det eller inte, inte heller veterinären
Vet du inte föräldrarna?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9: jaha som jag förstod det så kunde man se det på röntgen? Att en del av tarmen möjligtvis är missbildad?
Men jag har tid idag till en kanin veterinär så jag får se lite vad hon säger. Summan av kardemumman är ju att kunna hitta felet och behandla det så hon mår bra igen.
Tyvärr inte men jag tänkte kontakta uppfödaren efter besöket idag
#10 Nej man kan inte se det på röntgen.
Ja håller tummarna att det går bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.