Råd vid kastrering
Imorgon ska vår dvärgvädurs hane kastreras. Förstår att man kommer få råd av veterinären efteråt, men vill vara lite förberedd. Brukar de ska bo inne ett tag efteråt? (han är utekanin) Hur blir det då med vinterpälsen? Hur ska man förbereda buren ute sen, ska man bara ha handdukar/filtar? Går det att hålla värmen med enbart det när temperaturen ligger kring nollan?
Andra tips? mottages gärna, är så nervös över hur det ska gå med allt.
Jag har inga utekaniner så jag vet tyvärr inte hur det är men om du ska ha honom inne får inte temperaturen mellan inne och ute skilja mer än 10 grader, för då kommer han bli jättevarm. Se om du i så fall kan ha honom i garage, förråd, uterum eller liknande som är svalare. Men som sagt har ingen koll på hur det funkar med utekaniner och kastrering då båda mina bor inne :)
tips? är att ladda upp med critical care och allt som kaninen tycker är gott att äta. Det är vanligt med matvägran efter narkosen och det är livsfarligt för kaniner. Om han inte äter måste du tvångsmata mer critical care för att undvika magstopp.
Se till att du får smärtstillande, har hört att vissa inte får det men det är helt galet tycker jag. Om du inte får medicin, ifrågasätt!
Hoppas allt kommer gå bra. :)