Matschema - utekaniner!
Hej,
Jag är nyfiken på vilka matscheman ni har för era kaniner som bor ute.
På vilka tider ger ni dom mat samt vad för typ av mat?
Är det olika under sommar och vinter?
*Vi har två Mini Rexar som är ca 5 månader gamla.
Tack : )
Mina kaniner får en mix mellan Carrier pellets och havre.
Fyller på nytt vatten innan jag går ut o går, ca kl 8,30. Mat under dagen. Nytt hö vid behov.
Grönsaker om det finns.
Tillåter vädret är de i hagarna.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Beror på när det blir mörkt men runt 20:00 får min utekanin 2 msk pellets, byter vatten på morgon när jag vaknat.
Utekaninerna får även någon liten godsak i samband med kvällsmaten såsom en liten bananbit, bladgrönt osv. Beror på vad jag har hemma 😊
#1: Vad för havre ger du? Varför ger man kanin havre? Bara undrar. Jag är ny när det gäller kaniner. Min bor i för sig inne och är hel frigående.☺️
#3: just nu krossad havre. Ibland hel. De har lättare att hålla vikten bla. Har 6 st kaniner varav 1 är äldre (ca 8 år) o svårt att hålla i vikt. De bor 3 + 3. Även några yngre.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag matar vid 20.00 det funkar bäst för mig då jag inte är en stor morgon människa, kollar dock alltid till vatten på morgonen och kvällen. Men det får lite sallad under dagens gång och grenar. Men det får 1 msk per kg alltså får dem tillsammans ungefär 3,5 -4 msk. Båda är liten rex. Hanen väger runt 2 kg och honan 1,6 kg. Ger även honan tillskott av frön och liknande för att få upp hennes vikt💕