Kanin iFokus

Kanin

Läst 254 ggr
Corneliaconne
0

Rädd kanin

Jag har en liten dvärgvädurs hona på snart 3 månader. Det har aldrig varit problem med att bära henne innan, men nu går det knappt utan att hon sprattlar massa för att verkligen inte bli buren, hon verkar nästan rädd för att bli buren, vilket hon inte var för 2 veckor sen. Är det någon som kan hjälpa mig hur jag ska få henne att bli mindre rädd? Annars kommer hon alltid fram och vill bli klappad och slickar på en och hoppar upp på en på golvet

sp0ngeb0b
1

Har ingen aning varför det har ändrats nu men de flesta kaniner hatar att bli burna. Undrar varför du ska bära henne? Jag bär bara mina kaniner när jag måste. Vissa säger att man kan bära dem ofta för att "vänja" dem, men jag ser ingen anledning i att hålla på och bära omkring på dem så jag låter bli. :) Det låter inte alls som att hon är rädd för dig, tvärtom hon verkar tycka om dig väldigt mycket. Men som sagt, det där med att bära dem tror jag är mer biologiskt, en slags försvarsmekanism som aktiveras automatiskt.

Corneliaconne
0

#1: ja okej, hon springer löst i ett rum men på natten sover hon i sin bur där hon har mat, hus och toa. Då hon inte alltid hoppar in av sig själv när jag ska iväg eller sova behöver jag just då bara bära in henne

Arcade-Foodie
0

Kan vara att hormonerna har startat, vilket kan ändra ens kanins personlighet med vissa. Detta händer inte alla. Du kan pröva med att träna att bli buren med att start från låg höjd och belöna med godis hela tiden. Så hon lär sig att bli buren = godsak —> positiv erfarenhet.

Arcade-Foodie
1

#2: Har lärt mina kaniner att hoppa in i buren på kommando, så de vet när de är dags att gå till buren. Ofta sitter de och väntar på att jag ska sova, för de vet att de får pellets eller nån godsak när jag går till sängs.

Använder ordet hopp in, när de ska gå in i buren eller transportburen. Underlättar väldigt lätt, samt lärt dem inkallning. Så jag kan vara lat, inkallning hjälper när de har rymt från huset. De blir lättare att fånga in 🤣