Kanin avel
Hej. Jag har en kanin hona som är brokad färgad. Jag undrar vilka färger som går bra att para med just brokad?
Den kan inte paras med andra brokade, manteltecknade eller vit rödögda.
Din kanin måste paras med kaniner som är helfärgade. Om kaninen är vienna tecknad eller hel vit, undvik dom. Då vita kaniner kan gömma att de är brokade/ manteltecknade.
De gäller samma med kaniner som är vitörade, du måste vara helt säker den vitörade kaninen inte bär på brokad gen. Så länge du är säker andra kaninen inte har släkt med brokade/manteltecknade, kommer parningen vara säker.
Men hoppas att du tänker ordentligt innan PARNING av din hona. Då de kan vara svårt att få kaninungar sålda. Samt om du har plats tid och vad är målet med PARNING. Om de är en hobby uppfödning med blandraser, tycker jag du inte ska para. De är redan tillräckligt med kaniner ute på marknaden och många omplaceras. De är inte mycket pengar man tjänar på att föda upp kaniner.
Jag har 6 små ungar som bara kom oplanerat och jag kan inte få de sålda. Jag har försökt hur länge som helst. Skulle inte rekommendera att para din kanin.
Alla helfärgade kaniner funkar, para inte med brokat/manteltecknat eller wienertecknat med brokad/mantel gen! Brokat+brokat ger vit scheck.
Meow:3
Väldigt oinsatt i kaninavel, varför går det ej att avla brokat + brokat/de andra?
#5: Anledningen är att du kan få vitsheck, vitsheck brukar få magproblem och kan dö tidigt på grund av sina problem.