Nybörjartips!
Hejsan! Blev med två kaniner igår för första gången. Andra natten de är här hos mig. En (inte ännu kastrerad) rex hona på 8 månader och en kastrerad hane på 1 år. Båda är dvärgvädur och har bott tillsammans i tidigare hem utan problem. De går fritt i sovrummet som jag anpassat men har en inhägnad kryp-in hörna med låda, hö och lite sånt. Går på lådan och är jätte duktiga allmänt.
Båda har haft lite taskig bakgrund, för honan är det hennes tredje hem hos mig inräknat med en oseriös uppfödare som hade henne i en liten bur och sålde henne när hon var sjuk och hade skabb. Fd ägare fick inte se henne innan de kom hem och märkte i vilket dåligt skick hon var. Som tur var de snabba hos vet och hon är idag frisk. Hon fick även en oplanerad kull för några månader sen där om jag minns rätt antal så dog alla 6 ungar. Hanen är från en djuraffär där fd gjorde en insats då han inte mådde bra, var väldigt stressad och märks att han inte blivit så hanterad från ung ålder. Finns alltså lite utmaningar att jobba på. De bodde hos en barnfamilj som omplacerade pga flytt långt bort.
Jag har läst på så mycket som möjligt men tänkte att jag slänger in ett inlägg här som kanske också kan hjälpa andra nya kaninägare.
Vad är era bästa kaninråd, tips? och lifehacks? Hur ser ert setup ut?
Frågor jag har: Hur ofta matar ni era kaniner med pellets och färsk mat? ( Hö dygnet runt!)
Vad använder ni som bottenmaterial i toalådan?
Finns det något som är direkt farligt/dödligt som en kanske inte tänker på i första hand? (mat, material, djuraffärsprodukter osv)
Har era kaniner kontakt med andra djur och hur funkar det? (hund, katt osv)
Hur gör ni när ni klipper klor och även hur ofta?
Är era kaniner försäkrade och vart?
Ska kaniner vaccineras och hur ofta?
Vad är vanliga sjukdomar hos kaniner och finns det sätt att förebygga?
- Redigerat 2020-09-21 22:43 av KentHjärta
Vad är era bästa kaninråd, tips? och lifehacks? Hur ser ert setup ut?
Har för tillfället en blind kanin på 6 år (varit blind sen han var ca 7 månader) som går helt fritt inne med tillgång till tomten när jag är hemma och kan ha altandörren öppen. Stort utrymme, många ställen att kunna gömma sig på, kanske fler toalådor om man har fler kaniner (beroende på hur de funkar tillsammans och hur stor toalåda man har) så de kan känna sig trygga med att kunna sitta på toa och äta i fred (har alltid hö i anslutning till toalådan då de gillar att äta när de använder dem).
Frågor jag har: Hur ofta matar ni era kaniner med pellets och färsk mat? ( Hö dygnet runt!)
Min får såklart fri tillgång på hö och i princip fri tillgång på gräs och örter ute (då jag är hemma mycket och då alltid har altandörren öppen). Han får Joint Support på morgonen (har problem med höfterna) och så får han mitt biten på min ananas skiva jag har till frukost. Han får pellets på kvällen (han har lite svårt att hålla vikten numera, troligen pga E. cuniculi, när han var yngre fick han inte pellets alls utan han fick korngroddar och linsgroddar). Brukar ge han nya grenar när jag går och lägger mig (dock är han inte så intresserad av dem på sommaren). Ibland kan han få mörkgrön sallad typ ruccola eller nån bit broccoli, han är dock inte superförtjust i frukter och grönsaker så plockar snarare gräs och örter när jag är ute på hundpromenad.
Vad använder ni som bottenmaterial i toalådan?
Har främst haft torv med halm eller hö ovanpå (han är angora så måste ha halm eller hö på allt botten strö för annars fastnar det i pälsen och jag har det utspritt i hela huset) har även testat krossad halmpellets men just nu testar jag hackad halm (lätt strö). När kompisens kaniner är här för passning har jag deras strö (öko plus) i toalådorna.
Finns det något som är direkt farligt/dödligt som en kanske inte tänker på i första hand? (mat, material, djuraffärsprodukter osv)
Avokado, lök, blommor som växer från lök (tex påskliljor), saker som är väldigt salt, choklad tex (finns många lister om man söker). Kaniner är dock inte så känsliga för förgiftning (till skillnad från många andra djur) och kan klara att äta växter som skulle vara extremt farligt för andra djur utan problem men det är ju såklart dumt att chansa att ge något man inte är säker på är okej att ge. Då kan det snarare vara mer farligt att helt plötsligt ge dem stora mängder färsk mat och tex kål på en gång om de inte är vana vid det.
Har era kaniner kontakt med andra djur och hur funkar det? (hund, katt osv)
Min nuvarande är uppvuxen med hund och föredrar ofta hundsällskap framför annat kaninsällskap. Han är även van med fåglar då jag hade friflygande duvor när han var liten och har kanariefåglar nu. Han funka toppen med våra gamla hundar och även några hundar jag passade men vår nuvarande valp är lite väl på så henne vågar jag inte vara nära utan koppel eller staket emellan även om kaninen inte bryr sig speciellt mycket.
Hur gör ni när ni klipper klor och även hur ofta?
Brukar passa på att klippa lite när jag klipper hans päls. Dock så är han en sån kanin som själv tuggar av sina klor när han tycker dem börjar bli för långa och bak klorna slipar han ner helt själv så egentligen behöver jag inte göra något mer än att kolla så de är bra längd på dem. Men om jag klipper så sitter han i mitt knä och jag låter han ha tassen på knät eventuellt lyfter upp den några mm. Funkar bra på honom.
Är era kaniner försäkrade och vart?
Nej, främst då han har en sjukdom han fick av sin mamma redan i magen (och redan befintliga sjukdomar och deras besvär brukar oftast inte täckas av försäkringen) och iom hans besvär och blindhet så kommer jag hellre avliva honom än låta honom genomlida större ingrepp och rehabilitering om något allvarligt skulle hända.
Ska kaniner vaccineras och hur ofta?
Det är bra att vaccinera dem speciellt om man bor i de delar av Sverige där smittan är stor (och om man har mycket vildkaniner boende i sitt område) eller om man är ute så kaninerna träffar andra kaniner (som utställning och tävling). Tror med dagens vaccin så räcker det att vaccinera en gång per år. Bäst är att vaccinera på våren så de har fullgott skydd till sommaren när smittan brukar spridas mer (och även kan spridas med insekter).
Vad är vanliga sjukdomar hos kaniner och finns det sätt att förebygga?
Foderrelaterade sjukdomar tror jag hör till de vanligaste problemen (fetma, övervuxna tänder mm) pga felaktig utfodring. Speciellt dvärgkaniner klarar sig ofta bra på enbart bra hö och eventuellt lite bladgrönt och sånt. Mjällkvalster kan de lätt få om de blivit tex stressade eller fått lite nedsatt immunförsvar av nån anledning men är relativt lätt att behandla. De allvarligaste sjukdomarna är väl de man ska vaccinera mot då de är väldigt dödliga. Sen är Encephalitozoon cuniculi ganska vanligt men det är en liten lurig sjuka som många kaniner bär på utan att någonsin få problem av medan andra (som min som blev blind) kan få diverse problem (ofta neurologiska). Kaniner med häng öron (som i ditt fall) har större risk att få öronrelaterade problem eftersom hörselgången blir trång. Men överlag så är kaniner ofta friska djur så länge de får rätt kost och ordentlig Motion.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Min kanin är frigående i lägenheten. Han har en bokhylla liggandes på golvet där jag har plastmatta som botten (ifall han råkar kissa över kanten på lådan) med toalåda och höhäck. Dom brukar ofta gå på toa medan dom äter så det är bäst att placera deras hö så dom når det från lådan.
Jag ger färsk mat 1-3 gånger per dag och det varierar beroende på vad jag har hemma och vilken årstid det är men fokus bör ligga på gröna blad, inte saker som morot och paprika. Han får färska grenar regelbundet, rönn är favoriten. Tunna grenar äts hela, på tjockare grenar skalar dom av barken. Kål måste dom vänja sig med försiktigt eftersom det är gasbildande så man får börja med små bitar och öka eftersom så tarmbakterierna hinner med att utvecklas. Pellets får han bara ibland som godis.
Jag har både hund och katt och alla djur går bra ihop. Hunden och kaninen brukar ofta dela bädd.
Jag använder Toalätt (papperspellets) i lådan. Tycker att det fungerar bra mot lukt och det fastnar inte heller i pälsen.
När det gäller sjukdomar så gäller det mest att hålla efter tänderna med rätt mat, dom ska ha energifattig mat med mycket fibrer för att nöta ner sina tänder ordentligt och hålla magen i bra skick. En kanin som slutar äta behöver stödmatas så snabbt som möjligt så magen inte stannar av. Det är bra att ha Critical Care hemma, det går att förvara i frysen för att öka hållbarheten. Kaniner är också känsliga om dom får luftvägsinfektioner. Utöver det är det som #1 säger, dom är ofta friska djur men om dom blir sjuka så kan det vara bråttom till veterinären.
Eftersom du planerar att kastrera honan så vill jag tipsa om att be veterinären kolla tänderna när hon ändå är sövd. Ett par av mina tidigare kaniner har fått sina tänder lätt raspade i samband med kastrering och man får veta säkert om dom har bettfel eller inte.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
- Redigerat 2020-09-24 17:57 av Namiko
Jag kom på en sak till. Använd inte kutterspån till kaninerna. Det kan påverka leverfunktionen vilket i sin tur gör sövning farligare eftersom narkosmedlet belastar levern. Även cederträ bör undvikas.
Har dom haft kutterspån tidigare så kan det vara skönt att veta att leverfunktionen återgår till normalt inom 4 veckor när man bytt till något annat.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.