Vaccinering?
Hej! När jag skaffade mina två honor förra året så antog jag av någon anledning att de fått sina första sprutor av uppfödaren innan leverans, men nu när de är ett år gamla och jag går i tankar på nästa spruta insåg jag att det faktiskt inte behöver vara så. Känner mig så otroligt dum, men undrar nu om det går att åtgärda såhär i efterhand? De är båda friska och pigga, bor ute men har en innebur ifall något skulle hända. Går även i tankar att kastrera dem, vilket skulle skett tidigare men blev inbokat pga corona och uppskjuten då jag just kommit ut efter flera månaders inläggning på sjukhus.
Min granne här på boendet är även just i färd med att skaffa sin egen kaninunge som hon tingat till nästa vecka. Han är då 9 veckor men ovaccinerad, vi har tänkt ringa till mälaren smådjursklinik men de har stängt just nu. I priserna listas 2 vaccin:
Nobivac Myxo-RHD (myxomatos+ gulsot typ 1): 530 kr Filavac (Gulsot typ 1+2:) 450 kr
Skall de få båda, bara ena eller är den första den de får först och den andra påfyllningen för varje år? Ursäkta alla frågor, jag försökte hitta tidigare trådar men det gav mest felmeddelanden. Tack för er tid!
- Redigerat 2020-09-18 19:28 av LillaAtlas
Nu har jag, av olika anledningar, inte min nuvarande vaccinerad men vaccinerade mina förra kaniner speciellt när jag bodde i Skåne för mer än 10 år sedan (var dock innan RVHD 2 hade dykt upp). Då var Myxomatos vaccinet och RVHD1 vaccinet separata och det ena skulle de ha en gång per år och det andra två gånger per år så det har hänt lite sen dem fick det.
Vad jag vet ska det numera finnas ett vaccin som funkar för alla tre sjukdomarna (ganska nytt), vet dock inte om de har den på Mälarens smådjursklinik. Om de inte har den som hjälper mot alla varianter så behöver dem ha av båda vaccinen för att få skydd mot alla tre sjukdomarna (Myxomatos, RVHD1 och RVHD2), vet dock inte om det går att ge båda samtidigt eller om det måste gå en viss tid mellan dem.
Mitt tips? är att du mejlar dem och frågar eller ringer när de har öppet ifall de har det nya vaccinet (de kanske inte hunnit uppdatera hemsidan) och annars hur de olika vaccinen ska ges.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu