Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 876 ggr
[MelliOO]
0

Lite frågor

Vi köpte en kanin under sommaren, han såldes ensam och vad jag vet är han inte kastrerad. Han är ungefär 4 & 1/2 månader gammal.
Jag har en del frågor jag undrar över.

Behöver man en köpa en burkompis?

Ska man ha honom inne eller ute på vintern?(Det kanske är försent att ta in honom nu?)

Hur ofta ska man klippa klorna?

Behöver han ha pellets?( Han fick lite under sommaren)

Kanske kommer fler frågor men det här är de jag kommer på just nu😊

lydisleon
0

En kompis är jättebra, kaniner som bor ihop har ofta stort utbyte av av varandra. Tänk bara på att de behöver stort utrymme, det gäller både om han bor själv eller om ni skaffar en till. (Vanliga burar som säljs i djuraffär är i mitt tycke alldeles för små..)

Om ni vill skaffa en till behöver han också kastreras, eftersom okastrerade hanar inte brukar gå så bra ihop med andra.

De kan bo antingen inne eller ute på vintern, spelar ingen större roll så länge han kan komma undan väder och vind. Man kan flytta in/ut dem så länge de inte fått vinterpälsen, borde inte vara för sent än.

Klorna klipper man så ofta det behövs, ca 1 gång i månaden räcker för mina iaf :) Pellets är inte alltid nödvändigt, så länge han får bra hö och varierad kost med olika grönsaker osv. Men det är ju lättare att ge pellets, då kan man vara säker på att han får i sig allt han behöver.

Lizziethebunny
0

Kaniner ska helst bo inne hela tiden men det går ju inte för vissa. Men som lydisleon sa, så är det ok bara de håller sig varma och har ordentligt skydd. De behöver alltså inte ha tillgång till en ute-hage. Och jag håller med lydisleon när de säger att pellets inte behövs. Så länge de får hö (Helst Timotej) och lite grönsaker och får bo varmt så behövs inte pellets. Sedan kan de få lite pellets (Helst pellets gjorda av mestadels Timotej hö) som extra näring och så i höst och vinter om de inte bor så jätte varmt. Då kan de behöva extra energi.

När det gäller burkompis skulle jag säga att en gärna kastrerad hona blir bäst men i vilket fall som helst bör du kastrera hanen också.

Lycka till :)

[MelliOO]
0

#2 Varför ska de bo inne?

Bianca Songcastle
1

Undrade lite detsamma, kaniner har ju bott ute i alla år?

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

Lizziethebunny
0

Kaniner har bott ute i alla år för att det hela började med att folk födde upp kaniner för slakt och brydde sig inte mycket om hur kaninerna mådde. Det var på den tiden som kanin uteburar uppfanns just för att kaninerna inte skulle ta mycket utrymme. De kaniner vi idag har som husdjur är mycket mera framavlade än man kan tro. Därför får de mycket lättare sjukdomar och de har inte mycket instinkter kvar. De blir lätt skrämda av katter, fåglar mm. De klarar inte av kylan lika bra och många tam-kaniner som bor utomhus kan lätt bli deprimerade för de behöver mycket omsorg.

Det här med att folk säger att kaniner kan bo ute för att de naturligt springer runt i det vilda och klarar sig utan problem är inte sant. Det är typ som att säga att man bara kan ha sin hund ute i en liten bur och den kommer må hur bra som helst bara för att hundens släkt (vargarna) kan springa runt i det vilda utan problem.

Så kort sagt. Dagens tam-kaniner mår inte bra ute.

tiger tok
0

#5 Vad har du för källor för alla dina påståenden?
Inte heller alla kaniner är extremt framavlade. Gotlandskanin och mellerudskanin är tydliga exempel på det. Jag har haft dvv, lejonhuvad, fransk vädur och just nu gotlandskaniner. Alla dessa raser har mått alldeles utmärkt och dessutom bott på en gård med katt, hund och massa olika gårdsdjur. Ingen rädsla för något av dessa djur, så det är en vanesak.
Om man har en frisk och hälsosam kanin sätter den en rejäl vinterpäls, och om man dessutom följer dem lagar som finns för kaninhållning i Sverige så kommer man dessutom att ha en vindskyddad plats i buren som är upphöjd från marken, alltså en plats där kaninen kan söka skydd om det är dåligt väder. Det finns heller ingenting som säger att en innekanin får mer omsorg än en utekanin, om innekaninen bor i ett avskilt/eget rum ensam så händer det garanterat färre saker där som kaninen kan lyssna och titta på än om kaninen bor ute. En människa kan heller aldrig ersätta utbytet en kanin får av en annan kanin. Dessutom så är det sannolikt att en kanin får större utrymme om den bor ute, eftersom att majoriteten av uteburar är större än inneburar och för att det oftast finns mer plats att avvara i trädgården än inne i huset.

lydisleon
0

#5 Fast det blir lite fel att jämföra hundar och kaniner - hunden har varit domesticerad i ca 15 000 år, kaninen har bara varit det i ca 1000 år. Man har gjort studier och jämfört våra tamkaniner med vildkaninen, och man har sett att de har exakt samma genuppsättning. Visst skiljer det sig i beteende, men egentligen har de inte olika beteenden, utan snarare olika mycket av dem. Tamkaninen har tex. ett mycket svagare flyktbeteende än vildkaninen - det finns där fortfarande, men det är inte alls lika starkt. Detta blir ju snarast en fördel för tama kaniner - de kan lätt vänja sig vid tex. katter och hundar som skulle vara mycket skrämmande för vildkaniner.

Det finns också gott om exempel på tamkaniner som rymt/släppts ut och klarat sig utmärkt i det vilda. Det finns alltså inget belägg för att kaniner inte skulle kunna bo ute. Däremot håller jag med om att de behöver mycket omsrog, men det finns inget som säger att man inte skulle kunna ge dem det om de bor utomhus.

Luna-86
0

Bör man vaccinera innekanin? Som kommer få komma ut med sele när barnen vill ut med honom?

Luna-86
0

varför ska dol bo ute? Min kanin har det riktigt lyxigt. Har får röra sig fritt dygnet runt. Skulle aldrig falla mig in att låsa in en kanin. Så min fråga varför skulle dom bo ute 🤔 lika mycket som när någon ifrågasätter varför ska den inne.

tiger tok
0

#9: varför inte? Mer stimulerande miljö, dofter, ljud och synintryck. Lättare att ge naturliga miljöer (grävmöjligheter, tunnlar osv)

Luna-86
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Han får komma ut, han har 100 kvm röra sig fritt som dag och natt. Sen har han sin Hage som är öppen. Aldrig instängd.
Han har allt och lite till! Tog en bild på hagen innan han flyttade in hos oss. O Grävlåda han Älskar Att greja i den.Ute kanin är han har fortfarande instängd i en bur fast ute. Så nej i min mening har jag hellre en innekanin 😀
Men alla gör som dom vill så klart och Som passar bäst för familjerna!

Bästa han vet är yoga mattan😂 han kan ligga så i en timme. Skiter i allt annat. Han har typ

Lizziethebunny
0

#6: Vem sa något om en bur?

Lizziethebunny
0

#7: Men varför får hundar bo inne och röra sig fritt men kaniner måste vara i bur?

Lizziethebunny
0

#10: Och rovfåglar, katter, åska, blåst, regn, osv. Mysigt

Min kanin bodde ute innan. Hon låg aldrig ner helt på sidan och slappnade aldrig av riktigt. Hon var alltid alert och stampade ofta. Grannkatterna kom dit många gånger och det har varigt tydligt att de vill göra samma sak med kaninerna som med fåglarna vi hittat döda på marken. Nu flyttade hon in i mitt rum där hon bor med sin brorson och nu har hon äntligen kunnat ligga helt på sidan och slappnat av. Hon har även kunnat öppna inhägnaden de bor i när hon vill för att springa ut och röra på sig och sedan gå hem igen. De båda får komma ut i koppel då och då så de får friskluft och mer Motion.

Lizzie och Tenshi har aldrig mått bättre. ;)

• Redigerat 2020-09-22 10:26 av Lizziethebunny
tiger tok
0

#11: fint han bor!

tiger tok
0

#12: ingen, därför som jag även skrev att det ofta finns mer plats ute än inne att avvara. Om man inte har kaninen helt frigående dvs. Även om det finns många människor som har ett eget rum till kaninen etc så är knappast majoriteten av människor beredda att ge upp den platsen enbart för kaninen.

tiger tok
0

#14: jag är inte emot innekaniner, bara neutral. Toppen om din kanin kan slappna av mer inne.

Men att tala för alla utekaniner med enbart ett exempel (framgår inte om du haft fler utekaniner) är inte riktigt hållbart. Jag har haft 15 utekaniner och två innekaniner. Samtliga har kunnat slappna av.

Åska, blåst, regn, kyla, sol, värme kan ju kaninen gå in under tak/i ett hus för att söka skydd från.

Att rovdjurs/katt säkra är inte så svårt, ha ett lås på inhägnaden, se till att inget kan gräva sig in/eller att en kanin kan gräva sig ut. Sätt nät/tak så kan inget klättra in.

Lizziethebunny
0

#17: Att katten kommer in är jag inte så orolig för. Det är mera att den skrämmer kaninerna för de vet ju inte att katten inte kan komma åt de. Trevligt att dina kaniner har kunnat slappna av. Har 13 kaniner totalt just nu och 2 bor inne och 2 bor på altanen. Alla av de har varit ganska stressade av att vara utomhus men vi kan inte lösa det på något annat sätt just nu.

Ursäkta för att jag inte fick fram det att inte alla kaniner blir stressade ute. Det är ju en del som inte har några problem med sådant.

Jag jämför kaniner med hundar för att hundar tycker man självklart ska få bo inomhus medans kaniner tror man är så vilda fortfarande så att de inte har några problem med att bo utomhus. Om man har en hund i en bur utomhus så ses det ofta som djurplågeri om hunden inte får bo inomhus också. Men om en kanin bor ute i en bor och blir mycket räddare än hunden blir så är det helt ok.

Ledsen om det låter som om jag försöker vara taskig. :)

tiger tok
0

#18: vi kommer nog inte komma längre än såhär i denna diskussionen, agree to disagree. Du har inte framstått som taskig.

Luna-86
0

#11: Ja hans Hage fin. Han är lös hela tiden och aldrig inlåst inne i hagen. Han fri på nätterna med. Och när vi jobbar så har han tillgång hela vardagsrummet att springa runt. O när vingens hela lägenheten. Är inte intresserad att gå In i våran eller barnens rum konstigt nog. Men han följer oss varenda steg man tar. Som en liten hund 🥰🥰

Luna-86
0

Vingens* när vi är hemma ska det stå