Underviktig hane.
Hej!
Jag har en liten lejonhuvad/dvärgvädurs mix som är väldigt benig. Det kan bero på att han äter för lite eller gör av med så mycket energi. Han är född den tredje december. Jag ger honom hö, frukt pellets, grönsaker, och till och med lite mörkt bröd då och då, men jag vill ju inte ge honom för mycket. Vad kan man ge honom för att han ska gå upp i vikt.
Senaste gången jag vägde honom vägde han runt 900 g. Jag har haft ett virus som gått bland kaninerna men han har fått medicin för det så jag tror inte det är orsaken
Tacksam för tips?.
Jag skulle tagit honom till veterinären och kollat om de var något fel. Jag själv ökar alltid mängden pellets och tillsätter havre i maten om en kanin behöver lite hjälp att gå upp i vikt. Men din verkar ha någon problem med hälsan. Har du kollat om din kanin har mask.
För jag matar min dvärgvädur mix med 1 msk pellets och hö, han väger 1.85 kg medan min hermelin ligger på 730g och får en halv msk pellets.
#1: Han är väldigt pigg men benig. Men jag kan se om jag kan få en tid hos veterinären. Tack så mycket för tipset
#2: De är lika bra att kolla, då hans vikt ligger vad en normal lejonhuvad eller hermelin kan göra. Men om de är mix med dvärgvädur/lejonhuvad så är de svårt att komma under 1 kg 😊
Hur är han storlekmässigt är han normal stor typ som en dvärgvädur eller väldigt liten. För vikten går ut efter storleken av kaninen.
#3: Han är lite mindre än hans syskon. Jag tror syskonen är normal storlek för en sådan blandras. Han är 3/4 dvärgvädur eftersom hans pappa är 50 50 och mamma var 100% dvärgvädur. Men vi tänker på om vi behöver kolla honom. Han kan ju bara vara liten normalt för han har bra aptit och är väldigt pigg. Så vi tänker att vi kanske bara behöver ge honom energirik mat eller ge honom medicin mot mask. :)
Tänker vi helt galet?
- Redigerat 2020-09-09 10:38 av Lizziethebunny
Skulle kolla det ändå, för den blandningen av kaniner brukar hamna över 1 kg.
#5: Ok, jag ska leta upp en tid hos veterinären så får vi kolla honom. Han är ju så pigg så det känns inte som om han skulle vara särskilt sjuk.
Men tack så mycket för svar.
Uppdatering:
Han är inte alls lika benig längre och väger 1 kg nu. Han kanske bara behövde mera energirik mat? Hans mage känns aldrig lika tom längre och man känner inte revbenen lika tydligt.
Innan bodde han ute och det var ganska kallt. Jag fick ta in honom några gånger för att han var så kall. Kylan kanske var orsaken till att han inte kunde gå upp i vikt? Han kanske gjorde av med all energi när han skulle hålla sig varm?
Nu bor han inne och håller sig varm och kan äta ordentligt.
Tack igen! :)