Kanin iFokus

Kanin

Läst 72 ggr
Carokanin
0

Kön och antal

För- och nackdelar med honor respektive hanar?

Hur många kaniner bör man ha tillsammans och i vilken "köns-konstellation"?

[Olivia.2007]
0

#0: Hej
Jag har tre kaninungar. Mina är honor. Jag har läst att det inte är så stor skillnad på honor och hanar.
Men en del säger att hanar är mer lugna och kan bli mer mysiga och gosiga. Annars är nackdelarna med hanar att dem skvätter när dem kissar och att man inte bör ha två hanar tillsammans för det kan bli rejält med bråk då.
Fördelarna med honor är att man kan ha flera honor tillsammans och man behöver inte kastrera (fast det är bra att göra det). Honorna skvätter inte när de kissar. Sedan kan honor bli lika mysiga som hanarna. Dock kanske lite mer ojämna i temperamentet när de brunstar, en del märker man det på andra inte.

Om man ska köpa honor är det bra att dem är jämngamla med max 2 veckors mellanrum. Jag tycker att om man kan ska man alltid köpa minst 2 kaniner. Undantag om man ska ha kaninen inomhus och kommer vara med den mycket!

Det är bra att köpa 2-3 kaniner första gången. Då är det inte lika många att ta hand om.
Ifall du vill ha en hona och en hane kan man först köpa en hane och kastrera den, 2-3 veckor senare kan man köpa honan. Annars är det lika bra att köpa två/tre honor. Jag tycker egentligen inte att det spelar roll hur många man köper men 2-4 är bra ifall man ska ha alla i samma bur.