Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 184 ggr
Ninus&Fläcken
2020-08-13, 17:04

Ihopsättning

Hej, Igår dog en av våra kaniner (hane) vid kastreringen. Så orättvist och sorgligt! Kvar är en nykastrerad 6 månader hane (dvärgvädur). Snart måste jag börja fundera på en ny kanin-kompis och undrar om någon har erfarenhet av vilket kön och ålder som är bäst i detta läge? Tack på förhand!

Chinesecrestedlover
2020-08-13, 17:56

#0 Vilken maximal otur du haft, kastrering brukar ju gå bra. Beklagar verkligen att det inte gjorde det för din lilla raring💔

En hona eller en ny kastrerad hane, mest en smaksak (många säger att hanar inte kan bo tillsammans, men jag har goda erfarenheter av att ha kastrerade hanar ihop). 

Du måste ju dock vänta tills det gått ca 4-6 veckor efter kastrering, innan du kan sätta ihop de. 

Om du skaffar en hane och ska kastrera direkt, så behöver han ju vara minst ca sex månader eller så; annars är ålder inte så viktigt. Jag har satt ihop par/grupper av varierande åldrar. Det viktigaste är att personkemin stämmer och att de har tillräcklig yta att röra sig på osv. 

Lycka till och hoppas det går bättre med nästa kompis.

Mvh/Chinesecrestedlover

Ninus&Fläcken
2020-08-28, 17:33

Tack för svar @chinesecrestedlover

Fläcken är dvärgkanin på 6 månader och kastrerades i mitten på augusti och vi tänkte vänta 4-6 veckor innan ihopsättning med en hona. Barnen vill helst ha en unge. Och allra helst en dvärgteddy-unge. Alternativt en hermelin eller annan sort som är liten.

Någon som vet om man kan sätta ihop en 6-månaders kastrerad dvärgkaninhane med en 8-10 veckors hona (dvärgteddy eller hermelin)?

Vi funderar även om det är enklare att ta två nya ungar från samma kull och sätta ihop med Fläcken, men vet inte. Om någon har erfarenhet av detta så dela gärna.

Tack på förhand!

Maleficum
2020-08-28, 20:57

#2 Att tänka på med alla långhåriga varianter av kanin är att de kräver ordentlig pälsvård (och gärna klippning periodvis speciellt sommartid).

Som sagts tidigare är det oftast personkemin som spelar störst roll hur det funkar. Ibland kan unga kaniner funka superbra tillsammans men det senare blir bråk när de är vuxna och blivit könsmogna men det är inte alltid fallet.

Att sätta ihop olika åldrar brukar också ha mindre betydelse. Tex så funkar min kastrerade hane på 6 år väldigt bra tillsammans med min kompis kastrerade hane som är 3 år (de har känt varandra sen kompisens kanin var ung) och kompisens kastrerade hona som är 1,5 år. Min kanin funkar dessutom bättre med dem nu när han själv är äldre än när han var ung (då han är extremt bossig och inte superförtjust i andra kaniner utan föredrar hundar).

Instagram: @theblindbunny http://www.tizzys.n.nu
Upp till toppen