Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 318 ggr
svted
0

Borstning av dvärgteddy

God kväll!

Fick hem en liten dvärgteddy för ungefär 2 veckor sedan och det har gått hur bra som helst. Han är verkligen såå snäll och gosig men det är en sak som jag har sån brutal ångest över och det är borstningen.

Jag borstar honom varje dag, ibland 2 gånger beroende på hur pälsen ser ut, men har stora svårigheter med magpartiet. Jag lyfte på honom förut och upptäckte till min förfäran att det redan bildats tovor just där och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Jag har läst massor av inlägg med tips? och råd och de allra flesta har samma lösning - att lägga kaninen på rygg. Men min lilla kanin som är hur lugn som helst i alla andra situationer får fullkomlig panik när jag försökt vända på honom, hur jag än bär mig åt.

Det är helt enkelt inte ett alternativ att vända på honom, har försökt varje dag sedan han flyttade in hos mig. Min enda lösning i dagsläget är att ringa någon närstående som får komma och kamma honom där medan jag håller i honom på ett sådant sätt att han inte får panik. Men allra helst hade jag velat klara detta på egen hand.

Om ni har några råd, utöver att vända honom på rygg, var snälla och dela med er! Jag kan verkligen inte tänka på något annat än detta just nu.

Tacksam för alla svar jag kan få!

Chinesecrestedlover
0

#0 Det går inte att ha honom stående då? Alltså att du håller honom med en hand under frambenen (med magen ifrån dig) och sedan liksom ställer honom upp på bakbenen och borstar magen på så vis? 

Svårt att förklara men hoppas du förstår hur jag menar, så har jag gjort ibland då jag behövt borsta magen på kaniner (och nu senast när jag försökte klippa min angora lite under magen inför hans kastrering).  

Mvh/Chinesecrestedlover

Maleficum
0

Har det börjat bli tovor skulle jag rekommendera att klippa magen och sen i lugn och ro börja träna på att borsta magen genom att ha honom stående som #1 rekommenderar (har själv en blind angora som får fullkomlig panik av att ligga på rygg så har fått testa mig fram hur jag kan hålla honom för att få hela honom klippt).

Sen brukar deras hud vara rätt lös så man kan nå rätt mycket genom att försiktigt dra i huden upp mot sidan och sen borsta/klippa.

Risken med päls som börjat tova är att man sliter massor på den när man borstar så den tovar ännu värre så då är det bättre att låta ny päls få växa ut! Tovorna tovar sig dessutom lätt lång ner nära huden där det kav vara svårt att komma åt att borsta ut dem helt (och även gör väldigt ont på dem).

Sen tror jag att alla långhåriga kaniner, oavsett ras, uppskattar att få bli nedklippta helt och hållet med jämna mellanrum! Min angora blir som två helt olika kaniner före och efter klippning, han blir betydligt piggare, busigare och gladare när han är nyklippt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sunshineshk
0

#2 alla katter uppskattar det inte😅min kompis katt blev jätte sur tills hennes päls växte ut, hon är en Maine Coon🤷‍♀️Men ja kaniner brukar ju trivas med att bli klippta speciellt Teddys som blir helt råkade så ingen lång päls är ivägen!

Meow:3