Paracetamol?
Hej! Sökte runt på internet men hittade inget, tror min kanin nyss fick i sig lite alvedon. Såg att hon tuggade på något så jag sprang snabbt fram och tog bort det men hon fick i sig en pytteliten mängd. Misstänker att det var alvedon, vad gör jag? Inga dryga svar tack! Vill bara ha de bästa råden
Ring giftinformationen. Det gjorde jag vid ett tillfälle min ene katt fått i sig min medicin.
/Maria
#1 Det står att de inte längre kan svara om djur på deras hemsida tyvärr
Aj då. Ring någon akutveterinär då.
/Maria
Håller med - ring veterinär omgående!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Enligt studier om paracetmol på kaniner så är de långtids behandling som kan ge skador på levern, när en kanin får en lågdos av paracetamol över en 2 månaders tid. Då en kanin kan ta 200 mg/kg paracetamol som medicin. Men skulle ändå ta och ringa veterinären för att säkerställa. Då överdos av paracetamol kan leda till leverproblem även hos kaniner, de får det även vid långtidsbehandling av paracetamol vid lågdos. http://www.medirabbit.com/Safe_medication/Analgesics/safe_analgesics.htm, medirabbit är en intressant källa att läsa om olika sjukdomar hos kaniner om man vill lära sig mer om saker. Inget man ska använda för att skippa veterinären.