Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 224 ggr
Nicole Hallsten
0

Överviktig kanin

Fick hem våran valp för nån vecka sedan och det har resulterat i att kaninen inte fått lika mycket Motion. Han har på bara 2 veckor gått upp jättemycket i vikt och hans revben är svåra att känna nu. Innan vägde han ca 1,8. Gissar att han väger straxt över 2 nu. Han kan fortfarande tvätta sig oså. Men måste ju göra något så att det inte går överstyr. Han får knappt några pellets. Bara som belöning, typ när han gör tricks eller hoppar in i buren när vi säger till osv. Så i övrigt får han bara hö, vatten och lite maskrosblad o klöver då o då. Kanske en liten morotsskiva en gång i veckan. Har ni några tips? på hur man lättast motionerar en kanin. När han får springa fritt så kommer han bara och vill gosa🤦‍♀️. Inte springa.

sp0ngeb0b
0

Bryt pellets i små bitar och släng rund dem på golvet så att han får springa och leta efter dem. Jag brukar slänga dem typ en och en så springer de dit de hör att den landar. Eller lägga pellets i en aktiveringsboll. Vet tyvärr inte hur man ska aktivera dem utan att erbjuda något gott. :/

Nicole Hallsten
0

Aktiveringsboll har han och älskar, dock så blir han less när han tycker att han får för lite.

sp0ngeb0b
0

#2 Så blir min kanin med :( Men lite är ju alltid något. Jag brukar ibland ta pelletsburken och gå till andra sidan av lägenheten, så kommer kaninerna springandes när jag skakar på den. Så får de varsin bit. Sedan går jag tillbaka till andra sidan, så springer de efter osv. Det är nog det jag kan komma på som har mest aktivering per pelletsbit. 😂