Ute/Inne
Hej kan man ha en kanin ute på somrarna och inne på vintern? När ska man ta in den i då fall och när kan man släppa ut dem på våren ?
Hej ! Japp funkar jätte bra ! Ja brukar ta in min när nollan börjar närma sig, tror att dem säkert klarar va i utebur till 5 minus för de får ju vinterpälsen med. Släpp ut den när det börjar bli plusgrader hela dygnet…
#0 Jag skulle säga innan de hinner få vinterpäls, det är ingen bra idé att ta in en kanin som hunnit få vinterpäls.
Det får inte vara så stor skillnad i temperatur då du tar in/ut en kanin. Vid för stor temperaturskillnad så kan kaninen bli överhettad eller bli nerkyld. Har för mig att man brukar säga att det inte få skilja mer än ca 10 grader mellan ute/inne då man flyttar in/ut en kanin.
Att låta den vara ute tills det är så kallt som -5 som #1 skriver är högst olämpligt om du tänker ta in kaninen. Det blir för stor skillnad mellan ute/innetemperaturen då.
Kaniner kan bo ute hela året så de klarar absolut kallt väder. Har haft utekaniner tidigare (nu har jag innekaniner) och de var utan problem ute i både -10, -15 samt -20 och ännu kallare (så länge de kan boa i halm och hålla sig torra så är det inga problem). Däremot är det ingen bra idé att låta de vara ute i kallt väder om de är tänkta att bo inne över vintern, då kan de bli överhettade då de tas in.
Tack för era svar ska ta en funderare till.
En följd fråga kan man ha kaninen inne denna vintern och sen låta de komma ut när det är varmare på våren och därefter låta dem vara ute nästa vinter?
#4 Ja, det går bra. De får ju vinterpäls/sommarpäls varje år så det är inget krav att en kanin alltid måste bo inne eller alltid måste bo ute. Så länge man som sagt inte tar in/ut den då det skiljer för mycket i temperatur (och förutsatt att de är ute under hösten och hinner få vinterpäls naturligtvis) så går det fint.
Här blev det tokigt, Läste visst frågan för snabbt, missade helt att den skulle va inomhus🙄 ska man ta in kaninen inomhus på vintern så måste det ske innan de fått vinterpälsen, annars blir de tokigt ! Jag tar in min i Vinter buren runt nollan