Annons:
Etikettallmänt
Läst 463 ggr
Fbjornhem
8/6/20, 2:11 AM

När kaninen dör?

Hej! Jag har en underbar liten hermelin hemma, hon är 5 år så åldersmässigt är hon inte nära döden Antar jag, men hon är extremt känslig i magen och får lätt kolik, tänker därför ofta på vad jag bör göra när hon dör. Jag bor inte i ett område där jag kan begrava henne och vill inte göra kaningryta på henne som människor alltid skojar om. Vad gör man? Tänker både om hon skulle dö hemma respektive om hon dör hos en veterinär. Tacksam för svar!

Annons:
Maria
8/6/20, 6:42 AM
#1

Nu har jag inte kanin utan katt men jag har haft flera katter och även hundar. De har alla blivit avlivade hos veterinär när deras tid varit kommen och vi har lämnat kvar dem där.

Jag har inte velat begrava våra djur eller ha askan efter dem heller utan detta har känts bäst.

Det går ju att kremera separat så att säga så att man får askan hem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
8/6/20, 8:34 AM
#2

Du bör försöka undvika att hon självdör hemma, utan försök se till så att hon kommer till veterinär för avlivning istället när det är dags, eller om ni kan få hembesök av en veterinär som avlivar där hemma (kan kännas tryggare). Att självdö kan dra ut på tiden och är inte det snällaste mot djuret.

Det är bra om man kollar upp redan i god tid innan vilka veterinärer som finns i närområdet, vilka som har jouröppet, om det finns veterinärer som gör hembesök för avlivning o s v. Det kan vara bra att redan i god tid innan skriva ner viktiga telefonnummer, öppettider, adresser o s v så slipper man den stressen när det väl är dags (+ att det tar onödigt lång tid att komma iväg om man måste sitta och leta på nätet efter telefonnummer etc ).

Veterinären kan - som #1 skriver - hjälpa till när ett djur har dött. Antingen kan djuret kremeras ihop med andra djur. Då får man inte hem någon aska. Eller så kan djuret kremeras separat och man får hem askan i en liten burk eller urna (olika hos olika veterinärer). Det kostar lite mer med separat kremering och brukar ta någon vecka eller två innan man får hem askan. 

Askan kan man sedan antingen ha där hemma, eller gräva ner den dagen man har hittat en plats som känns bra.

Det är bra om man har tänkt igenom redan innan hur man helst vill ha det kring kremering, så att man fattar ett beslut den dagen som känns rätt och bra.

Ett alternativ är ju om du känner någon som bor på landet och som kanske har marker där du kan få begrava din kanin den dagen det blir aktuellt. Kan dock vara lite knepigt ifall kaninen dör vintertid.

Men det är bra om man funderar lite kring sådana här frågor då och då som djurägare, så att man vet hur man helst vill ha det den dagen det är dags.

Hoppas dock att du och din kanin får många fina år tillsammans ännu. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

felicia_floppsi
8/8/20, 3:02 PM
#3

Prata med en veterinär så att du vet att det inte finns något annat du kan göra så att problemen slutar det skulle ju kunna ha en grund som är botningsbar. Jag fick avliva min kanin i slutet av April. Men det ända jag kan fortsätta tänka på är "tänk om där var något mer man kunde göra, gav jag upp för tidigt (även fast vi höll på i ett halvår), tänk så hade hon kunnat bli frisk". Du måste vara hundra för att du vill inte ångra beslutet. Det räcker med att förlora sin bästa vän. Prata med veterinären först!

felicia_floppsi
8/8/20, 3:05 PM
#4

Sen kan veterinären ta kroppen och krimera den eller göra sig av med den, jag vet helt ärligt inte vad de gör (vi tog med min hem och begravde henne på gården bakom stallet (hennes favvo plats). Du måste inte ta med den hem även fast jag förstår att det känns jobbigt att bara lämna den där.

Uppkatten
8/8/20, 3:11 PM
#5

#3 Tanken "tänk om det fanns något mer att göra" är nog något som vi djurägare dessvärre får lära oss att leva med och hantera. Den tanken kommer alltid att finnas, vi människor är helt enkelt gjorda så att vi analyserar… Inte minst när vi tvingats fatta ett avlivningsbeslut.

Att vänta för länge med avlivning och sedan älta det resten av livet är lika illa (eller än värre). 

Jag tycker att man ska bygga upp en bra veterinärkontakt redan under djurets första levnadsår och sedan ta sin veterinär till hjälp när det gäller att fatta beslut om avlivning. 

Och självklart ska man alltid diskutera sitt djurs hälsa med veterinär i god tid så man vet vad man har att göra med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: