Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1928 ggr
ouchie
0

Fläkt för kanin?

På sommaren är det som regel varmt, ochmin lägenhet blir väldigt varm varma dagar som denna. Jag undrar om man kan svalka kaninen m.h.a. en liten fläkt?
Jag vet att kaniner är känsliga för drag, så jag undrar om draget av fläkten är dåligt.

Jag vill nämligen inte ha balkongdörren eller fönster öppna när jag inte är hemma, men vill ju kunna vara säker på att kaninen mår bra.

ouchie
0

http://www.zoo.se/cms/nyheter/kyldyna-quick-cooler-51x36cm-beige-ipt.html
Det här kan säkert va bra, om kaninen inte käkar matta förstås…  :)

RebeccaG
1

Kaniner ska inte sitta i drag, det är bättre att lägga in en fryst vattenflaska eller kylklamp till dem.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

nosa98
0

jag har en fläkt på mitt rum som är riktad mot min kanin fast nu är ju fläkten nästan två meter hög och in kanins bur är på golvet så den gör så att det blir lite svalare luft en bi ovan för buren istället för att den ska snurra direkt mot min kanin, och han tycker att det är ganska skönt, fast nu när dagarna är som varmast så har jag en sprejflaska med kallt vatten som jag brukar spruta på honom bara för att kyla ner honom en aning mer och det tycker han är skönt. så jag skulle säga att du kan ha en fläkt men ha den då högre än buren och att den inte ska stå så att den fläktar mot din kanin utan att den helst ska fläkta ovan för eller en bra bit ifrån om det är en liten fläkt, men då ska bara fläkten stå så att luften blir lite svalare, det har hjälp hos mig min kanin andas inte lika häftigt  längre utan sen fläkten kom in så har han börjat andas lite lugnar men det kan ju också bero på vattnet som han får på sig vid jämna mellanrum.

det blev visst lite långt men hoppas att mina slutliga tipps och min lilla historia har hjälpt dig. 😉

MVH NOSA 

ALEVIUSS
1

Nja en fläkt riktad direkt mot kaninen är som bäddat för förkylningar!

En  frusen vattenflaska lindad i en handduk funkar bra nog. Så får kaninen bestämma själv om hen vill ligga mot en kyld flska eller ej.

Själv ser jag till så att min kanin har skugga och jag går ofta ut och fuktar hans öron och huvud med vatten då öronen står för de hela med kylmekanismen hos kaniner.

[Linneamattiasson95]
0

Vi måste ha fläkt till våra kaniner då denna lägenhet blir upp till 30 grader varm om dagarna. Vi har inte fläkten på dygnet runt utan dem får ungefär 6 timmar var med den. Vi har tyvärr bara en:/ Så länge kaninen kan flytta sig ifrån draget från fläkten så ser jag inga bekymmer:) Arashi har den mest. Hon kan flytta sig från den om hon vill. Men hon älskar den:) sover vid den och njuter! Har testat kalla flaskor ( dem har dem i hagarna under dagen och under uppsikt) men dem bryr sig inte. Även testat andra saker. Men fläkten är absolut bäst!:)

Fbjornhem
0

Jag tror detta beror lite på, jag prövade fryst vattenflaska, frysklamp samt kylplatta men inget funkade för ena min kanin, hon ville inte gå nära de och fattade inte grejen. Tillslut tog jag fram fläkten och så blev det bättre. Hon har möjlighet att lämna ”zonen” så därför ser jag inte det som ett problem. Hon har dessutom fortfarande valet med frysklamp men hon väljer inte det. Pröva och se vad som funkar bäst för din kanin!