Behöver tips
Hej jag har en kaninunge som jag haft i ungefär en månad. Jag har varit noga med och ta det lugnt och följa instruktioner som man kan hitta på nätet, om hur man får en kanin tam. Nu så är det såhär att han inte gillar och bli buren. Jag har under en längre period burit honom en gång varje dag för att han ska lära sig att det inte är något farligt. Vissa dagar är bättre en andra. Men han är fortfarande ganska rädd. Han sprattlar när man tar upp honom och ner man ska släppa ner honom. Jag sitter alltid på knä och han får alltid en belöning efter. Eftersom det snart är dax för selträning vill jag att han ska vara lugn. Självklart kommer jag inte börja med selträningen om han inte är redo för det. Jag behöver helt enkelt tips? om hur jag ska få honom lugnare när jag ska bära honom.
du kan tästa att håla honom mot din krop så han känner att du är där hoppas det hjälper!🙂
förlåt om jag stavat fel
#1 När jag väl fått upp honom i den positionen så slutar han sprattla. Men han är fortfarande ganska stressad och rädd.
innan du tar upp honom kan du tästa att sitta och bara paja och prata med honom det kanske hjälper
Jag brukar träna bara på själva lyftet för att få kaninen att hålla sig lugn när man lyfter upp den. Bara snabbt sätta in händerna under kaninen (en hand bakom frambenen och en under rumpan), lyfta så pass att tassarna lyfter från marken och sen direkt sätta ner den igen och släppa. Det brukar gå så snabbt att kaninen är tillbaka på golvet innan den riktigt fattat vad som hände. Alla kaniner jag gjort det med 1-2 gånger per dag har varit lugna när jag lyft dom efter drygt en vecka.
För att göra nedsläppet lättare kan du sätta dig ner och låta honom hoppa iväg själv istället för att placera honom på marken/golvet. Det minskar den tid han behöver vara "i luften" utan stöd mot din kropp.
Eftersom kaniner är bytesdjur så är det inte ovanligt att dom ogillar att bli fasthållna. Man kan testa att bära på olika sätt för att se vad kaninen gillar bäst. Vissa kaniner jag haft har föredragit att ha ryggen mot mitt bröst och tassarna i luften, andra ville ha tassarna mot mig och huvudet under min haka. Kaninen jag har nu vill bara bli buren med en hand och hållas mellan mig och min arm medan baktassarna hänger i luften. Över lag brukar jag undvika att bära kaniner i onödan och måste jag bära så göra jag det en så kort sträcka som möjligt. Jag tycker att den första varianten är lättast för då behöver man aldrig byta grepp på kaninen medan man bär utan man håller likadant från att man lyfter kaninen tills den är tillbaka på marken igen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#4 Ska jag bara lyfta lite från marken bara eller ska jag lyfta så han är mot mig och sen ner igen.
#5 Bara lite från marken, inte mer än att tassarna lyfter från marken och sen direkt ner igen, det hela tar inte mer än ett par sekunder och sen är kaninen fri att göra som han vill. Försök inte hindra honom från att springa iväg efteråt om han vill det. Jag brukar passa på när kaninen är så pass nära att jag bara kan böja mig ner och göra ett snabbt lyft, det ska inte bli något jagande av det hela utan man håller det simpelt och avslappnat.
När dom har vant sig vid den biten av lyftet så brukar det dels gå mycket lättare att komma fram till kaninen utan att dom hoppar undan (det blir avdramatiserat att bli upplyft eftersom det är över så snabbt) och det brukar sedan hålla i sig även när man lyfter upp dom hela vägen för att kunna bära dom någonstans.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#6 Okej tack <3
Kaniner gillar inte att ha tassarna i luften, så var noga med att han hela tiden har stöd för tassarna. Jag tycker inte att du ska lyfta honom en gång om dagen, utan 37 😉. Lyft upp och sätt honom direkt mot din mage/bröstkorg. Den ska vara helt mot dig, med stöd för alla tassarna. Jag brukar säga att man har en hållhand, som ger stöd under rumpan, och en klapphand. Håll alltså inte fast kaninen, utan låt honom sitta i din hand medan du klappar honom. Ha honom bara uppe någon eller några minuter, och gör om det efter en stund igen. Målet är att det ska bli något helt naturligt och självklart för er båda.
Om han ska ha belöning så är det absolut inte efter att du har burit honom. Då har den ju redan fått sin belöning, som ju är att komma ner igen efter det farliga lyftet! Det du vill belöna och göra honom trygg med är ju att vara hos dig, så det är när han är det som du ska ge belöningen i så fall!
Var ett par år sedan jag hade mina kaniner nu, men ena kaninen var höjdrädd så jag var tvungen att lyfta henne annorlunda än den andra som inte brydde sig. När jag skulle lyfta upp henne böjde jag mig över henne så bröstkorgen är precis intill direkt, det verkade som att ju mindre hon var ute i den ''öppna luften'' desto bättre. Som andra sagt så är stöd under alla tassar viktigt. Man kan nästan tänka sig hur man själv hade velat bli hållen om man var så liten och högt från marken. Sedan när hon väl var i famnen brukade jag ha henne liggandes på ena armen så kunde jag hålla andra armen ute runt kroppen på henne och lägga handen över ögonen medans jag bar henne, det brukade lugna henne ännu mer.