Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 516 ggr
dreamiz
0

honor tillsammans

Hur är det med kaniner egentligen. Kan man sätta ihop honor som inte är uppväxta tillsammans?

När jag hade kaniner för många år sedan hade jag två honor o de slogs så fort de kom åt (även genom galler). Då var båda vuxna när jag fick hem hona nr 2.

Jag har nu köpt en liten tjej på 5 månader. Hon har bott ensam i zooaffären. Kan det funka att skaffa en kompis till henne? Hur gammal ska den i så fall vara? Eller är det bättre att satsa på en hane och kastrera? Hur gammal ska han i så fall vara?

När jag hade kaniner för många år sedan bodde de i egna burar men var tillsammans utanför buren (utom de två honorna då förstås… Men honorna med de kastrerade hanarna.) Men kan de dela bur också? Buren jag har nu är 120 cm, räcker det för två? Ska vara dvv men vet inte om storleken är lagom eller om hon är för stor.

Hade från början inte tänkt ha mer än en kanin men funkar det är de ju så söta när man har två tillsammans!

SaraB
0

Jag har två honor ihop, de är dock systrar (eller aa, samma föräldrar men olika kullar). Jag hade den ena, Molly, ca 1 månad innan jag köpte Mimmi och de älskade varandra från första stund. Molly är dock väldigt vänlig i sin personlighet och älskar allt och alla, så det beror nog mycket på hur din kanin är.
Mina kaniner (2 st) bor i en 120*60 och en 100*50 som står på varandra med en ramp emellan så de tar inte mer plats än en vanlig kaninbur. 120*60 bara vet jag inte om det räcker men du kan ju göra som jag. ;)
Mina honor är inte kastrerade eller steriliserade!
Om du köper en till, var beredd på att du kan få sära på dem, så köp en extra bur! ^^
Lycka till!

twinnie
0

Det är jättesvårt att veta om det skulle fungera eller inte. Man skulle kunna säga att 70% av alla ihopsättningar misslyckas. Men å andra sidan är det ju då 30% som lyckas. Mina honor här hemma bråkar såfort de får chansen, men det är bara för att båda är väldigt dominanta till temperamentet.

Jag planerar en kull på min hona, och ska spara en hona som jag sedan ska ha ihop med sin mamma. Har hört att mamma och dotter kan misslyckas, men att testa under uppsikt kan inte skada.

dreamiz
0

Ja, verkar ju som att kaniner är svårare att sätta ihop. Jag är mer van vid marsvin o där har jag inte ens haft problem med hanarna. Honorna som går i storflock kan jag flytta om o sätta in nya o göra hur som helst med.

Jag vet ju inte hur min kanin är med andra kaniner då hon bodde med ett marsvin i zooaffären, så svårt att veta om hon är dominant eller inte. Men verkar ju som att det är störst risk att det inte funkar… Jag får fundera på det. Men om nån mer har erfarenhet eller tips? så skriv gärna!

dreamiz
0

Tar upp den här tråden igen fast nu mer ang kastrerad hane. Har försökt läsa mig till vad som är bäst o har då fått svar att det säkraste om man har en hona är att sätta henne med en kastrerad hane. Nån som har erfarenhet?

Jag hade ju honor o kastrerade hanar förr, men inte i samma bur (på 80-talet var burarna jag fick tag i småååå) men de var så söta när gallret var av o de kunde hoppa ut o in till varandra hur som helst. Putsade på varandra o busade!

Jag skulle så gärna vilja ge Nova en kompis!

Självklart vet jag att det inte finns några garantier! Det finns det ju aldrig med djur. Men har nu sett en så underbar hane som är så pass gammal att han skulle kunna kastreras direkt. Nova är en lugn o snäll tjej som funkat jättebra med marsvin. Hanen är 9 mån o har bott med en annan hane fram tills nu.

Kaninhopparn
0

ibland fungerar det, min kusins ena kanin kanin dog och så hade den kaninens syster och den som dog bott ihop i hela livet(5år) och så när den ena dog satt hon och sörjde jättelänge och så köpte dom en ny hona (ca 8v.) och släppte ihop dom och det funkar helt okej!

dreamiz
0

Idag flyttade en underbar kille hit! Han är 9 månader o har bott med en hane fram tills nyligen. Jag tror han o Nova kan bli jättebra kompisar! Men först ska han kastreras.

MarHai
0

Jag har haft flera honor tillsammans. Just nu har jag tre honor gående tillsammans i en Hage, olika åldrar och raser.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin