Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 367 ggr
novembre
2020-04-28 10:50
0

Pälsvård

Hej!

Jag adopterade för nån vecka sedan en kanin på 9 månader. Han har riktigt mycket päls som snabbt tovar sig. Jag borstar honom varjde dag, men svårt att komma åt överallt.

Jag har knappt erfarenhet av så tovig päls och han har en hel del tovor i baken och som sitter inpå skinnet (där bak). Det tovar sig även på under tassarna/benen. Jag försöker borsta honom varje dag, men att komma under hans tassar/ben och att borsta/klippa i baken är inte uppskattat och det drar i pälsen eftersom pälsen är såpass tät. Han får pellets under tiden, men han hinner äta upp en hel del innan jag ens är i närheten av att vara färdig. Vi har provat att hålla honom men då sprattlar han som bara den. Han är ganska medgörlig när han får pellets men dem äter han snabbt och jag vill inte ge mer än vad han bör äta per dag.

Största problemet är att få bort tovorna i baken just nu, men så behöver jag även tips? på hur man  ska göra för att hålla en god pälsvård på en så lurvig kanin. Att borsta där bak, under tassar och ben är det svåra.

Nicole Hallsten
2020-05-10 00:03
0

Hej! Har själv en långhårig kanin. Jag skulle inte säga att du behöver borsta tassarna då kaniner lätt får trycksår. Det är ju därför dem har så mycket "fluff" under tassarna, för att skydda dem. Men för övrig pälsvård så sätt kaninen i knät med huvudet mellan armen och din kropp. Så kan du luta lite fram och tillbaka och komma åt rumpan så gott det går. https://vetzoo.se/metallkam-bambu-21-piggar Tycker att en sånhär liknande funkar bäst för att ta bort tovor. Men man får se till att borsta uppåt från hårsäckarna försiktigt, och inte längs med kroppen som när man klappar. Jag brukar dela upp i typ 1cm breda sektioner och lägga borsten vid basen och försiktigt dra uppåt. Men man får vara försiktig då om man borstar för mycket och om man har en kan med väldigt små mellanrum mellan piggarna så kan det lätt hända att man drar ur päls. Och det kan dem få sår av. Så borsta med måtta, bara så att tovorna känns som att dom är borta.

Maleficum
2020-05-10 12:30
0

Har han så mycket tovor skulle jag ha klippt ner honom och låtit pälsen växa ut på nytt. När tovor väl börjats bilda så kommer de väldigt fort tillbaka även om man lyckas borsta ut dem eftersom pälsen slits.

Min angora (som är ute mycket=fukt=tovor) får ibland tovor under fötterna (och mellan tårna) och då klipper jag helt enkelt bort dem (men låter den tovfria pälsen under fötterna vara kvar eftersom det ger skydd).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

novembre
2020-07-26 21:30
0

Hejsan! 

Ursäkta för sent svar! 🤐

Vi har borstat honom varje dag, en gång om dagen eftersom vi märkte att han inte ville vara social med oss om borsten åkte fram lite för ofta. 

Han har fått pellets i samband av borstning och det fungerar ganska bra även om det inte är helt villig, men det finns ställen som vi fortfarande inte kommer åt även om vi försöker. på bröstet och där bak har han fått mycket tovor eftersom vi inte får komma i närheten med borsten där. Vi försökte klippa tovorna idag. Det gick ganska bra i början men kom inte alls i närheten av att vara klar eftersom han vägrade vara still i slutändan. Han tycker inte om att sitta i knät, bara om han får pellets. Han är inte så social vid oss än  så jag vet inte hur han ska bli van att bli borstad eftersom han springer iväg varje gång man försöker borsta honom. 

Hans tovor måste klippas, men att tvinga honom till samma sak igen och kanske i flera omgångar, det skulle göra honom väldigt rädd tror jag i längden. Finns det möjlighet att klippa tovor hos veterinär tror ni? Det hade varit så bra att få bort att på en gång så att kan vi börja om på nytt med att låta honom vänjas vid borsten. 

Jag har en liknande kam, men kanske är det ändå skillnad på dem ändå  funderar jag. Vetzoo har öppnat i närheten av där jag bor och jag tänkte gå dit i morgon så jag ska kolla efter kammen! :)