Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 826 ggr
Mari
0

Skendräktig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har läst lite trådar här om detta ämne.

Har en kanin hemma som är runt året hon har varit skendräktig? till och fån, drar av sig massa päls, bugger bon och äter som en galning!

Nu till min fråga. Om man låter henne få ungar en gång, kommer hon sluta med detta då? Jag upplever det som hon alltid är stressad bara för hon tror att hon är dräktig. Hon äter som om hon skulle ge föda till minst 10st ungar och får hon inte mat så äter hon sönder buren sin.

Tror ni hon kommer att lugna sig om hon får ungar? Eller kommer hon bara bli värre?
Eller det värsta :O Om hon får ungar, kommer hon ta hand om dem eller strunta i dem så fort de är födda bara för att hon inbillar sig så mkt nu?

Hon är ensam hona med 3 hanar i burarna bredvid, de kanske har nått med saken att göra? Att flytta henne går ej då de inte finns plats någon annanstans.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

twinnie
0

Man ska aldrig ta ungar bara för att bli av med ett beteende. Ungar tar man för ett speciellt ändamål. Det ska vara noga planerat och man sjlv ska vara påläst.

Jag tycker att du ska flytta henne från hanarna, eftersom det är dem som utlöser detta beteende hos henne.

ciss
0

Flytta henne från hanarna. Vacker kanin!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Kaninhopparn
0

hur gammal är hon?

Romana_12
0

som # 1-2   -- Flyttade henne från hanarna { Fin kanin ) :)

Mari
0

#1 Jag misstänkte att jag skulle få ett sånt svar av dig :)

Men det är planerat, uppfödaren ville testa ta ungar efter henne.
Är också själv påläst så jag kan ta hand om det :) Vill ju ha ungar efter henne om vi hittar nån passande hane. Men som sagt det är mest uppfödaren som är intresserad av att para henne.

Att flytat henne från hanarna är ju som sagt inget alternativ.
Så är de ingen som vet om hon kanske blir av med beteendet efter hon fått ungar?

#3 Hon är ungefär 1,5år tog jag reda på nu.

Alltså jag vill veta om skendräktigheten försvinner efter hon fått ungar? Eller kommer den komma tillbaka?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

myriis
0

Hur länge har hon varit skendräktig??
Jag har själv en hona som är skendräktig? ungefär var tredje månad, ibland oftare på sommaren. Hon rycker päls och blir allmänt virrig och är lite knasig. Tjurig kan hon också bli, och alltid ett riktigt matvrak.
För mig går det dock bra, hon får mycket grönsaker + frukt, då tigger hon inte efter pellets lika mkt :P Sen får hon springa ordentligt också, så brukar det gå över på ungefär 1-2 veckor.

Mari
0

Just nu så har hon inte vart skendräktig? på 2 månader men de återkommer väl snart. I somras var det i princip hela sommaren, hon kanske hade nått litet uppehåll på nån vecka.
och ja surig är hon, sprattlig och jobbig att hantera.

Fick höra idag att hon bara ska ha hö + vatten eftersom hon äter så mkt och fått värsta kragen. Men grönsaker kan man väl ge ändå? Bara att man inte ger nå pellets eller ytterst lite.

Springa får hon göra i princip varje dag (hon delar box att springa i med 2 hanar) så ungefär var 3dag får hon springa fritt där hela dagen, ibland oftare)

Varför jag inte kan flytta henne är att jag har kaninerna i mitt stall, varav de är bara 2 boxar och i de så bor kaninerna, 1 i ena boxen och de andra 3 i den andra. Så får de springa lös i boxarna i turodning (utom en kanin som springer fritt jämt)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

twinnie
0

#5 Nu är hon ju nästan lite för gammal för sin första kull, men är det planerat och hon är i fin kondition ser jag ingen anledning till att inte ta en kull.

Men som svar på din fråga: Nej, skendräktighet försvinner inte efter att hon fått ungar.

Mari
0

#8 Ja men uppfödaren sa att det kommer gå bra eftersom hon är i så bra kondition.
men om det inte kommer att försvinna så kommer vi nog inte ta ungar efter henne ändå. Det är ju mest det beteendet jag vill få väck.

Kan man kastrera honor? Det kanske fungerar? Min kompis honkatt skriker inte efter ungar längre efter hennes operation.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ciss
0

#9: Det GÅR att kastrera & sterlisera honor, men det är ganska riskfyllt.

www.frihetenskaniner.se

Mari
0

#10 Hur stor chans är det att det går bra resp. dåligt?

Eller det kanske man kan fråga ev veterinär :P

Men nån som gjort det? Kommer honan att sluta skendräkta?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

twinnie
0

#9 Om hon som du i ditt andra inlägg skriver, har en "krage" eller dubbelhaka, så är hon antagligen inte särskillt bra kondition.. Av den erfarenheter jag har av överviktiga kaniner då.. Jag tror det bästa är att på något sätt flytta henne från hanarna. Kanske aktivera henne med något annat? Tunnlar? Bollar?

ciss
0

Bollar, tunnlar, sitthyllor, hus, pinnar, grenar, aktiveringsbollar - finns massor av roliga saker som du kan lägga in i din kanins box. Då har hon annat att göra istället för att boa.

www.frihetenskaniner.se

Mari
0

#12 De jag pratat med säger att den där hakan inte har nått med hennes kondition att göra :S
Så nu vet jag inte vad jag ska tro :)

Ja hon har en del saker iboxen, typ stockar att hoppa över, en låda, sitthylla under ena kaninburen.
#13 Tack har du mer tips?? pinnar och grenar har hon jämt. Bollar tror jag inte hon uppskattar. Hon hoppar hellre över stockarna och sitter på hyllan i boxen. Men ska testa

Men har ni fler tips? på aktiviteter så är det välkommet :)

Brukar hoppa med henne, inge seriöst men lite små hinder då och då. det gillar hon, även att jaga katten x)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ciss
0

Toarullar :)

www.frihetenskaniner.se

Mari
0

#15 Bara lägga in toarullar i boxen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ciss
0

Ja, alltså själva rullen, inte pappret. En tom toarulle alltså.

www.frihetenskaniner.se

Mari
0

#17 Ja de misstänkte jag :)
Ska testa det ^^

nå mer tips??

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Quellii]
0

Nu har jag inte läst alla kommentarer så någon kanske redan sagt detta..? Men iaf ^^

Kastrering/Sterilisering, skulle det kunna hjälpa? har för mig att jag läst det någonstans.. Narkosen kan ju vara riskfylld, det finns fall med kaniner som inte vaknar. Men det är ju bara att höra vad en veterinär rekomenderar :)

Annars kanske det vore bra att flytta henne ifrån hanarna?

Att para henne tror jag inte tar bort hennes beteende, med hanarna omkring sig så kan hon ständigt inbilla sig att hon är dräktig.

Lycka till :)

Mari
0

Som jag skrev längre upp så är de omöjligt att flytta henne.

har funderat på det där med sterilisering, katten slutade ju att leta ungar :) Ska prata mer med en vetiernär som borde veta mer om det.
Narkosen vet jag är jobbig, hade en kanin med bettfel som det tog flera timmar för att vakna upp. Hon fick somna in nästa gång hennes tänder vuxit sig för långa.

Näe fler säger att para inte är någon ide, de var bara nått jag fått för mig, tänkte att om hon fick några ungar så kanske hon gav sig :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se