Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 512 ggr
Elina
0

Ålder vid parning?

Hej! Jag funderar på att skaffa mig en teddylöwen så småningom, har haft en kanin förut men det var för så längesen så jag börjar bli sugen igen :) Jag har dock ett par frågor som jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut.

Jag går naturvetenskapligt program på gymnasiet, i ettan. Pluggar stenhårt för att bli veterinär, ska läsa medicinsk profil i tvåan och sådär. Är väldigt intresserad av genetik. Har därför haft lite tankar om att mitt projektarbete i trean ska handla om detta, och funderar på att ta kull på kaninen då. Självklart kommer jag isåfall inte se det som ett experiment, utan jag kommer ju göra det på bra grunder. Temperamentet är otroligt viktigt, att se till att man har köpare innan man parar etc. Även om jag inte har speciellt mycket erfarenhet av just kanin innan är jag ju väldigt intresserad av djur i allmänhet, så nog ska jag hinna läsa på ordentligt ang. PARNING av kaniner tills dess :)

Nu till mina frågor:

• Första kullen ska väl komma runt 8 månaders ålder när det gäller dvärgkaniner eller?
  • Är det sedan okej att para honan när det är dags för ev. projektarbete? Hon kommer inte vara för gammal då? Om detta sker lär hon vara ca 2 år.

Egentligen kunde jag väl gjort det hela enklare genom att bara fråga.. hur gammal får honan vara som äldst när hon tar kull? :)
Tusen tack på förhand!

BiancaW
0

Jag tror 1-1½år, annars kan det nog vara stor risk att hon dör..

Nicolina
0

Jag har också för mig att runt 8 mån är en bra tindpunkt för Dvärgkaniner att få sin första kull, senast innan 1 år iaf bör man ta kullen.

Sen är de fertila och klarar kullar ett par år framåt vad jag har förstått. Så att ta en till kull när hon är 2 år borde inte vara några problem.

Eller vad säger ni mer kaninkunniga? Jag är ju guldhamsternörd och har bara kollar runt lite på olika hemsidor och fått denna uppfattning…

[Niike]
0

första kullen ska tas innan honan är ett år. Tycker 8 månader är det absolut tidigaste, så jag skulle hellre para henne vid 10 månader. Beror på hur "vuxen" hon är också, ifall hon skulle kunna klara av en kull vid 8 månader:)

myriis
0

Jag parade min hona vid tretton månader, hon fick kullen vid fjorton månader. Perfekt ålder (: Hon var tillräckligt mogen och det är en myt att kaniner behöver paras innan ett års ålder.

Ja, det är ganska smart Att ta en kull igen vid två år om du tar den första runt 8-10 månader.

Frida-L
0

Säger som #4

Elina
0

Tack så mycket allihop!

elasive
0

Honan ska helst vara under 1 år men det finns kaninhonor som varit två-tre år och varit förstföderskor..

Men det är risk på större dödlighet om honan är över 1 ½år.