Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1058 ggr
amand
0

Aggressiv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte hur jag ska göra med Asta. Hon är väldigt aggressiv när man ska ta upp henne (ur både buren och hagen). Hon försöker bitas och typ morrar åt en. Hon har lyckats bita mig en gång när jag försökt ta upp henne. Hur ska jag få henne att bli mindre aggressiv?
Hon är 1år. Är hon kanske i tonåren?

Frida
0

Tonåren borde hon ha kommit över vid det här laget. Hon är kanske rädd eller gillar inte att bli buren. Ha tålamod och ta det lugnt med henne. Jag hade nog börjat om från början som om hon precis hade kommit hem till mig.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Stj3rnfallet
0

Eller så vaktar hon sitt revir :P Öm det inte är så att hon blir rädd och osäker..

Elina.
1

Har du meddelat uppfödaren att hon blivit aggressiv?

I tonåren borde hon nog inte vara vid 1 års ålder, dessutom ska kaniner inte vara aggressiva när de är i tonåren, då står nog inte allt rätt till. Hantera henne mycket, och visa henne att du inte är rädd. Beter hon sig likandant på okända ställen?

amand
0

#1 Okej, tack! Ska testa det! ^^
#3 Meddelat uppfödaren? Nej, har inte tänkt så långt. :P Jag tycker att hon varit aggresiv enda sedan jag fick henne. (I februari).
Hon är inte mycket på andra ställen, så jag har ingen aning.

Elina.
1

#4: Det är ju bra att meddela uppfödaren ifall kaninen är aggressiv, så kan de ta bort föräldradjuren ur Avel, om det visar sig att de ger avkommor med dåligt temperamente.

Jag hade avlivat en kanin som varit aggressiv så länge, men det kanske du inte är beredd att göra. Försök hålla på med henne rätt mycket i buren & i hagen, anfaller hon dig så bry dig inte om det. Beröm henne när hon uppför sig väl.  Är hon tam?

Tina-A
0

Jag skulle nog också "börjat om från början" och försökt bygga upp ett förtroende på nytt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

twinnie
0

Skulle aldrig avlivat en kanin sålänge den inte mår dåligt själv. Ju mer man umgås med och hanterar kaninen, ju trevligare blir den! :) Så kämpa på!

amand
1

#5 Tack för dina råd! När man håller henne är hon för det mesta snäll. Men ibland biter hon i jackan.
Det är lite läskigt med henne, när hon blir arg lägger hon öronen bakåt och morrar så något osäker/rädd blir jag ju.
Om hon inte bättrar sig på ett tag, kanske som du säger avlivning är det bästa alternativet. =(

hermelinen
0

vart bor du nånstans ? har kompisar som hafft kaniner som varit agressiva men när det kommer ner en van hand i buren brukar dom egentligen vara jättesnälla! Visa inte att du är rädd kanske svårt men hur lyckas du klippa klor o städa bur utan o bli biten ?

Mvh jessi

amand
0

#9 Jag bor nära Göteborg.
Klippa klorna gör jag med handuk, hon har inte lyckats bita mig.
När jag städar buren släpper jag ut henne i hagen.

amand
0

putt

[Zorro_93]
0

endel honor är så för att det är deras revir.

CoNo
0

Min kanin är lika dan. Hon är en riktig j*vel och har fått flera av mina kompisar att bli rädda för att vara hos mej xD Haha ^^
Men jag har lärt mej hur jag ska "väja undan" och ta hennes attacker. Nu kan jag se en hel minut innan att snart attackarer hon. Hon är, precis som din ett år. Hon ser även på folks fötter (eftersom hon är i den höjden xP) om de är rädda när de går förbi, om de ska plocka upp henne eller om de bara går förbi.

Melle_bus
0

Såg att du bodde nära göteborg. Lite nyfien på vart du köpt henne, har sett en uppfödare i närheten av Göteborg som verkar ha lite massproduktion av kaniner som ser ut som din. Vart kommer din kanin ifrån?

amand
0

#14 Asta kommer från Lyktans kaninuppfödning i Skåne. (Asta heter Lyktans Asta).

amand
0

putt

callo
0

#5 Varför avliva? Tycker det är är absurt att döda ett djur bara för det är aggressivt. Så länge den inte lider av sin situation får man bara försöka göra dens liv så bra som möjligt ändå. Men jag håller med om att man ska ta föräldrarna ur Avel.

Tycker personligen det är lättare med aggressiva än rädda kaniner, och det är en hel del skillnad också. En kanin som bara sitter livrädd hela tiden och är rädd för allt och alla både kaniner och människor och ljud/nya situationer kanske är bäst den får komma till himmelen. Medans en aggressiv kan ju ha ett bra liv ändå.

Visa vem som bestämmer, gör det klart för henne att du är ledaren och den dominanta. Aldrig genom att skrika eller slå, men genom att hålla fast henne med ett fast grepp. inte vika undan om hon bits, aldrig visa rädsla. Om hon attackerar så backa inte undan utan gå mot henne. Ägna mkt tid åt henne att bara vara, visa att du inte kommer göra henne illa. Att hon inte behöver visa sig "arg". Ge henne mat ur handen så hon kopplar handen (och även dig) till ngt bra. Du kan göra det till en vana att när du tagit upp henne ur buren så ge henne en godisbit så kommer hon lära sig de så småningom och veta hon får ngt gott när hon ska in från rasthagen. Lycka till:)

amand
0

#17 Tack så jättemycket för dina tips?! Ska absolut försöka! :D

callo
0

Hoppas det löser sig! :)

Keligast
0

Lycka till och hoppas honm blir bättre i hennes humör :)

KajsaM
0

Kan den dära sötis vara elak? ;-) Nej men bara träna och träna. Och meddela uppfödaren tror att hon skulle bli glad, det skulle då jag blir iaf :) Lycka till!

amand
0

Tack alla! :) <3 Tränar på!

Blazen
0

Konstigt när Zorro & Bläzen var i tonåren gjorde dem inte något utan Bläzen slickades & Zorro var normal :S

[Emma_93]
0

så där gör min kanin med

ninis74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran lilla saga gör så också… min dotter blev jätteledsen på henne idag…

Jag har gjort precis så som alla beskriver att visa vem som bestämmer och gullat mycket och gett godis osv….  och det ser ut som att hon börjar lära sig vem som bestämmer… tyvärr så är hon "elak" mot min man och dotter fortfarande. Har ju sett en förändring så det lönar sig.

Har du en Lejonh?

Kanske är de lite mer aggressiva än andra kaniner?

Någon som vet?

“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey

Instagram:
https://instagram.com/ninis74

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

sputtnick_plexus
0

hon kanske inte gillar hagen som hon är i, testa att bara ha henne i hennes bur, i ca en vecka, och kolla om hon är lugnare, sitt och kela med henne en lång stund varje dag, och kolla om hon blir lugnare, och om hon blir det, så får du nog helt enkelt låta bli att släppa henne i hagen.

amand
0

#25 Min kanin är löwen/lejonh.
Supersöta kaniner du har! Är de från uppfödare? Min hona är från Lyktans kaninuppfödning.

ninis74
0

Supersöt !

Kämpa på!

“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey

Instagram:
https://instagram.com/ninis74

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

Kola
0

#6 Hur börjar man om från nytt?

plexus
0

det du ska göra är att hålla på med henne mera eller gosa så där.förstår du?