Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 27195 ggr
LovePoppy
10

När blir kaniner könsmogna?

Som rubriken lyder: När blir kaniner könsmogna som tidigast?

När ska man sära på ungarna?

CorneliaAndersson
5

Beror Vilken ras? det är. men i snitt 3-4månader gamla.

Vissa kan se vilket kön ungarna är i efter några dagar men många brukar vänta till 3-4veckors ålder. :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

zezagena
1

Som tidigast vid 8-9 v ålder, små o mellanstora raser. Vanl vid 12-16 v ålder precis som #1 uppger . Mogen för att få kull är honan först vid tidigast 6-8 mån ålder Flört

LovePoppy
1

Okej :)  Jag har nämligen två kaninungar på 3 månader, en hane och en hona, som bor med deras mamma.

Så då är det bäst att skilja ungarna från mamman, men då kan ungarna fortfarande bo tillsammans?

tokmaja78
0

Skulle sära syskonen snabbt som ögat om jag var du annars är risken väldigt stor att du får ungar..

LovePoppy
0

Men ungarna är ju inte könsmogna än, så kan inte ungarna bo ihop?

tokmaja78
0

Dom blir ofta könsmogna mellan 3-4 månader som ovanstående skrivit.. Du skriver att dom är 3 månader nu… Då är de dags o sära syskonen..

LovePoppy
0

Okej, men blir honor och hanar könsmogna samtidigt?

Kan honan bo med mamman?

tokmaja78
0

Ja dom blir könsmogna samtidigt. Men mentalt så klarar inte en hona av kullen så tidigt. Ungefär som med oss människor…

Du får testa och se hur de går med mamma och dotter.. Ibland går de jätte bra men man får hålla koll för dom kan bli riktigt irriterade och om de händer så får du sära även dom så de inte blir slagsmål till slut…

Denna kommentar har tagits bort.
LovePoppy
1

Okej, tack så mycket för svaret! :)

tokmaja78
0

Var så lite.. :-)

CorneliaAndersson
0

Du kan ju ha mamman å honan tillsammans ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

_ftwsuga_
0

Jag vet att tråden startades för flera år sen men vet nån när Stora Silvern och Franska väduren blir könsmogna? Jag vet att Lilla Havana (som min Frasse mix är hälften av) blir redo att få ungar vid 9måm elr så var det att den blev könsmogen då:) Hittar bara massa om Stora Silvern som kött produktion och inget om Frassen:/