Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 399 ggr
[MelliOO]
1

Ska skaffa kanin, tips

Ska hämta hem en kanin nästa vecka, vi ska eventuellt hämta en innebur och använda den tills vi fått tag i en bättre vi kan ha ute. Har tagit hand om kaniner förut så detta är inte helt nytt för mig, dock har vi aldrig ägt en så jag skulle behöva massa tips?. Det är en unge, vet inte så mycket mer än det. Vad ska de äta? Vad ska man ha för underlag? Och sen bara allmän information som kan vara bra att veta!

[JayJay91]
0

Beror på hur gammal kaninen är och vad den är van vid att äta av. Jag har hö som ja köper av bonde eller får av min moster. Använder rabbfor i vanliga fall. Ger mkt gröny t om kaninen är van vid de.

Arcade-Foodie
1

Om de är en unge kör på bra kvalitet hö, godsaker får komma senare. Man kan ge en liten mängd pellets någon msk beroende hur stor kaninen kommer att bli. Det är viktigt att portionera upp maten som inte är hö efter kaninens storlek. Hö är något som alltid ska finnas tillgängligt och kaniner kommer inte svälta. Bästa är att avgöra hur avföringen ser ut, då får du en bra bild på hur din kanin äter. Jag själv använder fleece och vetbed som bur material inne medan min utebur har bodelen fylld med halm, hyllan har hampa matta eller en filt som de gillar att sova på. Men resten av uteburen har jag ingen material, då mina kaniner går på låda. Så passa på att göra din kanin rumsren medan den bor inne, så blir de betydligt lättare att städa och hålla rent. Din kanin kommer behöva tid utanför sin bur och de är mest aktiva tidigt morgon och kväll/skymning.