Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1098 ggr
Idahamstern
0

Min kanin skrek

Hej! Igår när jag var ute med min kanin i sele och koppel så fastnade kopplet mellan benen och lite runt tassen. Han fick panik och sprang jättesnabbt och plötsligt började han skrika han skrek flera långa skrik väldigt högt! jag försökte att inte hålla emot kopplet eftersom han hade kopplet mellan benen, men jag behövde ändå hålla emot lite eftersom han skulle springa ut på en bilväg annars.. Jag sprang efter honom och lyckades fånga honom tillslut och när jag hade fångat honom slutade han skrika. Jag kan inte hitta några skador på honom och han är pigg som vanligt nu. Men jag tycker det är så konstigt att han skrek för kopplet satt inte fast på tassen det var liksom bara ett varv runt tassen och jag höll inte emot alls mycket. Kan det vara att han skrek för att han var rädd? För jag läste att om en kanin skriker har den riktigt ont, men jag kan verkligen inte hitta några skador och han är jättepigg och precis som vanligt.

Arcade-Foodie
0

Kaniner döljer smärta men de kan också skrika när de är rädda. En av mina kaniner började skrika när man lyfte honom, det var innan han litade på mig. Har även varit med om tassen, men då var det en annan situation där jag försökte göra en ihopsättning och ena kaninen fick den andra kanin tass i munnen och vägrade släppa hela tassen, så den kaninen som hade sin tass biten skrek av panik och smärta.

Uppkatten
0

Kaniner kan skrika vid svår stress/rädsla.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Chinesecrestedlover
0

#0 Kaniner som tror att de ska dö kan skrika "dödsskrik". Då kaninen fastnade med tassen, så är det mycket möjligt att den uppfattade det som att ett rovdjur försökte döda den och därmed fick den panik och skrek. Det kan såklart även betyda att den fick ont, men ofta skriker de för att de får panik helt enkelt.

Idahamstern
0

Tack för alla svar! Han är jättepigg nu och gjorde flera glädjeskutt igår så tror inte det är någon fara:)

Yvs
0

Han blev säkert bara väldigt rädd o stressad. Min förra hade kolik, man fick vara väldigt noga med vad hon fick i sig. Hon kunde skrika när hon hade ont i magen och jag försökt få igång den och det är verkligen ett hjärtskärnade ljud, riktigt obehagligt.

MinisatinGR
0

Det är inte bra när kopplet hamnar mellan benen, vissa kaniner kan få panik av det