Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 518 ggr
Kaninbullen
2020-06-09 17:23
0

Lagligt?

Min kompis har haft en kanin i 6 år, hon städar buren två till en gång per år, han får tillräckligt mycket med mat osv men jag tycker att buren städas för sällan, hon säger för att det tar lång tid och att det är dyrt men jag tycker att buren ska städas oftare, jag har för mig att det är olagligt att städa så sällan, är det det?

molam
2020-06-09 17:40
1

JAg tror inte att det finns en Direkt lag emot det, däremot räknas det som vanvård, och man får inte vanvårda sina djur

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kaninbullen
2020-06-09 17:52
0

1# vad är vanvård ( förlåt jag kan inte mycket ) vad ska jag säga till henne, kaninen mår ga ska bra ändå

molam
2020-06-09 18:24
0

#2 vanvård innebär att djuret missköts, vilket kan vara så simpelt som en smutsig bur till en igentovad hund och allting däremellan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Chinesecrestedlover
2020-06-09 19:17
3

En till två gånger/år!!??? Det är på tok för sällan😮. Den buren måste vara fullständigt vidrig! Stackars kanin 😭

91Marran
2020-06-09 19:39
3

Jag hade anmält henne till länsstyrelsen. Att städa så sällan är inte okej.

Mvh
Mig

Kaninbullen
2020-06-09 20:25
0

Jag kommer förm möta henne i skolan imorgon, ska jag säga något till henne? Jag har försökt innan men hon är envis och jag tycker så synd om kaninen, men jag har ingen aning om jag kan göra något, vad tycker ni jag ska göra?

Kaninbullen
2020-06-09 20:29
0

Dessutom har jag en annan kompis som kan väldigt mycket om kaniner och tar hand om sina kaniner jättebra hon ska snart bli en uppfödare :) ska be henne hjälpa mig

91Marran
2020-06-09 20:47
2

#6 Kontakta länsstyrelsen.

Mvh
Mig

Kaninbullen
2020-06-09 20:58
0

Jag vet inte om jag ska göra det, hon är en av mina bästa vänner och det kommer vara elakt om jag gör det, jag är fortfarande ett barn och dem kommer nog inte ta mig på allvar och jag vet inte ens vad länsstyrelsen är och vad jag ska göra för att kontakta dem :(

Chinesecrestedlover
2020-06-09 21:26
3

#9 Väldigt illa att din väns föräldrar inte tar ansvar! Även om man som förälder ger sitt barn ett djur, så är det fortfarande förälderns ansvar att se till att djuret sköts om och får det den behöver. 

Du kan inte prata med din väns föräldrar istället för henne? 

Det är föräldrarnas skyldighet att se till att kaninen sköts på rätt sätt. Om intresse för kaninen saknas, så måste de se till att kaninen omedelbart kommer till ett bättre hem, där den inte vanvårdas!

91Marran
2020-06-10 09:21
2

Jag kan anmäla. Då blir det en vuxen som gör det. Jag vet att det kan vara elakt att anmäla, men djuret lider. Du kan anmäla anonymt också. När länsstyrelsen kommer ut till henne så kommer de att hjälpas kaninen. Det kan gå så långt att hennes föräldrar får förelägganden (saker de måste åtgärda). Om de inte rättas till så kan det bli djurförbud för föräldrarna. Jag hjälper till att anmäla om du inte klarar det själv.

Mvh
Mig

Oklartliv123
2020-06-10 15:53
0

Prata med dina föräldrar om saken så kan de amäla om det rör sig om vanvård.

Kaninbullen
2020-06-10 19:30
0

Tack för alla tips?, jag pratade med henne i skolan idag och hon sa att hon skulle försöka ändra, jag kommer prata med föräldrarna om inget ändras, hur ofta ska en bur städas?

91Marran
2020-06-10 19:34
0

#13 En till två gånger i veckan. Beror på hur stor den är.

Mvh
Mig

Chinesecrestedlover
2020-06-10 19:43
0

#13 Det beror på storleken på buren, storleken på kaninen och hur mycket kaninen bajsar/kissar osv. Så ofta som det behövs för att det ska vara rent helt enkelt. 

Jag skulle säga absolut minst en gång/veckan som en guide, men som sagt det beror ju på hur buren ser ut osv. Det kan behövas betydligt oftare också. Enklast är om man har en eller flera toalådor till kaninen, så att den går på toa på ett ställe = smidigare och snabbare att byta ut dessa, vilket man då gör flera gånger i veckan och sedan resten av buren i alla fall en gång/vecka. 

Min innekanin (frigående så har ingen bur, men toalådor) städar jag till på följande sätt: Jag sopar golvet varje dag (han sprider hö osv. omkring sig och är inte 100% rumsren) och byter strö i lådorna ungefär varje-varannan dag (lite beroende på hur äckligt han får till det, haha). Sedan tvättar jag hans mattor, sängar osv. vid behov. Dammsuger och torkar naturligtvis även golvet osv. vid behov också…men det gör man ju liksom oavsett kanin eller inte😉.

Kaninbullen
2020-06-11 22:15
0

När ni säger varje vecka menar ni då hela buren eller bara ta bort avföring?

Chinesecrestedlover
2020-06-11 22:56
1

#16 Man tar bort det som behövs och som är nedsmutsat. Beror återigen på hur buren ser ut och var/hur kaninen smutsar ner osv. 

När jag hade utekaniner i stora uteburar (med hagar till) så tog jag oftast inte bort precis allt strö varje vecka, eftersom mycket lämnades rent och deras "bon" där de hade halm var oftast rena. Vid behov gjorde jag dock det och ibland skurade jag även rent burarna. Skurade såklart inte burarna mitt i vintern dock…hade inte varit så bra att göra i minusgrader. 

De bajsade/kissade ofta på ett eller några utvalda ställen så koncentrerade rengöringen dit och sedan flyttade jag strö från resten av buren (som var rent fortfarande) dit och fyllde på med helt nytt strö i övriga delar av buren. 

Jag hade dock som sagt rejält tilltagna burar, toalådor de kunde bajsa/kissa i (där det mesta faktiskt också hamnade) samt ett mycket tjockt lager strö (betydligt tjockare än vad jag oftast ser att andra har). 

Så är buren mindre, kaninen inte bajsar/kissar i ett hörn etc. så kan det absolut betyda att allt strö måste bytas ut och hela buren måste städas varje vecka. 

Med min innekanin så byter jag oftast ut allt strö i alla fall varannan dag (ibland behöver jag även ta ut delar av ströet varje dag). Jag torkar även rent lådorna med lite "såpvatten" oftast flera gånger/vecka (men som minst en gång/vecka). Om lådorna blivit extra äckliga så skurar jag ur de ordentligt och torkar inte bara ur de (typ. om han kissat på kanten eller så…blä). Han har ju betydligt mindre utrymme att kissa/bajsa på (eftersom han inte har en bur utan bara toalådor) och är också av en större ras = smutsar ner snabbare än en mindre kanin skulle göra; så det måste ju städas ofta. 

Helt enkelt ju mer de smutsar ner och ju mindre utrymme de har, desto mer och oftare behöver man städa.

Uppkatten
2020-06-12 09:14
0

JBV säger: 

22 §  Rengöring av ett förvaringsutrymme och byte av bottenmaterial, strömedel och bomaterial ska ske med sådana intervall att en god hygien upprätthålls.

Allmänna råd till 4 kap. 22 §  Ett förvaringsutrymme för djur bör rengöras och utgödslas minst en gång per vecka. 

Jag tror att man ska vara lite försiktig med att kontakta länsstyrelsen om det inte är absolut nödvändigt/akut eftersom kaninen annars riskerar att avlivas. Och kaninen har ju inget ont gjort…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Yvs
2020-06-12 10:12
0

Har buren en toalett som hon istället städar? Kaninen kan få problem med ögonen samt frätskador från urinet om det slarvas med städning. Du kanske kan be dina föräldrar att prata med din väns föräldrar. Förstår att situationen är känslig så det kanske är bättre om någon annan anmäler. Låter som en bra idé att rådfråga din vän som ska bli uppfödare om hur du ska gå till väga. Kaniner visar ju sällan om de mår dåligt.

[EM_L]
2020-06-12 12:10
0

Jag städar tre gånger i veckan. Inte mindre. Det beror på hur stor buren är och hur mycket kaninen stökar ner, gör sina behov m.m. Men minst en gång i veckan!

Diddy
2020-06-12 13:24
0

Stackars kanin!! Förstår inte varför man skaffar husdjur om man inte tar hand om de.. Buren bör sopas DAGLIGEN, flera gånger under dagen om det behövs. Buren skall göras rent VECKOVIS (minst 1 -2 gånger). Anmäl henne. Föräldrarna vet säkerligen vad som pågår men de verkar ju inte heller bry sig. Detta är så fel, på så många olika vis.