Hur mycket mat?
Hej om två veckor får jag hem en liten dvärgvädurskille! Jag undrar hur mycket mat jag ska ge honom, ska han ha fritilllgång till pellets?
Nej. Ge honom typ två eller tre msk morgon och kväll. Och givetvis en massa hö. Exakt så mkt pellets fick Bevies när han var ca 10 veckor.
Om kaninen får fri tillgång till pellets så är risken stor att den inte äter tillräckligt med hö, eftersom många kaniner gillar pellets mer än hö. Jag har en holländare på 9 veckor, han får 1 dl pellets per dygn, fördelat på lite olika tider, tex matar jag honom mycket i famnen för att få honom att förknippa mig med mat = något positivt. Han får också fri tillgång till grenar, samt små mängder grönt varje dag för att vänja magen försiktigt. Huruvida jag gör rätt eller inte vågar jag inte svära på, men än så länge verkar han må prima iallafall 😊 Möjligtvis kan man dra ner på mängden pellets, men jag tänker att han växer så mycket nu att det inte skadar med lite extra.
En dvärgvädur ska inte ha mer än max 1/2 dl pellets om dagen. Det ger jag ungar och digivande honor. Övriga får inte pellets alls!
Okej tack!😀
Samma här, jag gav mina dvärgvädurar en knapp halv dl när de var små så fick de bara nån matsked om morgonen (går lika bra med kvällen) när de var fullvuxna. 🙂 Lycka till med nya kaninen!