Hjälp mig
HEJ! jag har nu hittat min kastrerade hane! Vi ska hämta honom på söndag e så glad men behöver hjälp Hur ska man gö för att min kanin jag har och den nya ska gilla varan? Altså är det något speciellt man ska göra eller vad?? . Tacksam för svar🐰🤗 Mvh Samantha
Sätt ihop dem på ett neutralt område men du kan först se hur din hona reagerar mellan galler med den nya kaninen. Om det verkar aggressivt, låt de bo bredvid varandra med galler och skifta saker mellan burarna. Du kommer senare se när de lugnar ner sig mellan dem och kan sätta ihop dem på ett neutralt ställe. Var beredd att ha handskar och vatten sprej om bråk startar, så du kan snabbt gripa in. Du vill inte har slagsmål men jagande och juckande är helt okej beteenden, om de har dessa beteende kan de stanna kvar och dela inte på dem. Då de behöver göra upp rang och vem som ska bli dominant. Men var vaksam över skador ☺️
#0 Hej!
För att sätta ihop två kaniner med varandra oavsett könsfördelning:
Se till att göra det på en stor och neutral yta (där ingen av kaninerna har sitt revir). Om du inte har möjlighet att ha en neutral yta så rengör så noga du bara kan och placera sedan den kanin som inte bott där först. Vänta en liten stund och låt kaninen bekanta sig med platsen och släpp sedan in kanin nr två. Oavsett så behövs stor yta och neutral plats är det bästa. Bäst är ex. en stor hage/rum.
Ha mycket gömställen (men se till att du kan se kaninerna även om de gömmer sig och kan vara beredd om det skulle bli bråk). De måste kunna gå undan från varandra, men du måste kunna sära på de snabbt OM det skulle bli bråk.
Ge de flera olika platser att äta hö och dricka på samt lägg gärna in en stor hög med grenar (ex. äppelgrenar, gärna med blad på), inte två ledsna pinnar utan ta i rejält. Lägg in ex. morötter, äpplen, knäckebröd eller annat godis som de älskar och sprid ut det. Allt för att kaninerna ska distraheras ("glömma bort" att bråka) och kunna äta på avstånd från varandra och inte tvingas sitta nära den andra kaninen.
När du väl satt ihop kaninerna. Sära INTE på de igen! Förutom om det blir bråk på riktigt = blod. Om de bråkar så att "pälsen flyger" (sliter pälstussar av varandra) men det inte blir sår/blod så är det helt i sin ordning. Det kan gå vilt till när man sätter ihop kaniner, men så länge det inte blir till ett "blodbad" så är det ingen fara och de behöver få "göra upp" om vem som ska vara ledaren. Om du särar på de så fort det "flyger päls" så kommer du aldrig få de att bli kompisar, istället så kommer de börja om varje gång du sätter ihop de. Som sagt undantaget är om de bråkar på allvar och de skadar varandra på riktigt = blod. Oftast fungerar det dock alldeles utmärkt att sätta ihop kaniner.
Gör INTE som #1 skriver. Kaniner ska inte bekanta sig med varandra genom galler det kan leda till skador! Att spruta vatten eller ge dig in i ett ev. allvarligt bråk (ovanligt) med handskar är inte heller någonting jag rekommenderar.
Jag har alltid (jag vet att det låter konstigt) en räfsa/kratta/sopborste eller dylikt och är beredd att sära på kaninerna vid behov genom att sätta den mellan kaninerna. Du slipper på så sätt vara nära kaninerna i ögonblicket du särar på de och riskerar därmed inte att bli biten (av misstag när kaninen kanske försöker bita den andra kaninen).
Självklart menar jag inte att man ska använda sig av detta "redskap" och på något sätt "våldsamt" sära på kaninerna, jag menar bara att du försiktigt (men så snabbt som möjligt) "motar" kaninerna ifrån varandra och sedan tar bort ena kaninen. På detta sätt kan du hålla dig lite på avstånd, men ändå vara beredd att ingripa vid behov och riskerar inte att själv bli biten. Betydligt enklare också att mota undan/sära på kaninerna, än att hinna få tag i en kanin som bråkar med en annan med bara händerna.
Lycka till!
Mvh/Chinesecrestedlover
Tack så jätte mycket för svar🤗🤗