Hjälp! Vad är detta??
Hej! För ca 5 dagar sedan lade jag märke till att min kanin inte hade lika mycket päls vid ögat som vanligtvis. Jag trodde att hon kanske hade blivit riven av den andra kaninen. Idag är det inte rött längre utan det är en ”gul bula”. Hon äter som vanligt och är mycket lekfull. Hon är en inomhus kanin och har ej varit ute på ca 3 veckor, så jag tvivlar på att det är ett fästingbett. Vad tror ni att det är? Hur ska jag behandla detta? Hjälp mig😔
Reagerar hon när du petar? Om den inte stör henne hade jag avvaktat några dagar, försvinner den inte så far till veterinär.
Tack för svaret! 😊 Jag ringde FirstVet och veterinären sa att det var en vagel.
Hej, jag har också ett problem med en sån bula eller något Vid ögat på mina kaniner, dom är nästan 11 veckor och vet inte om de e att dom har blivit riven för båda har de..
Såg nu att du skrev att de var vagel.. men hur får man bort de eller går det? Måste man till veterinären?
#4 Ja, det ser ut som en vagel. Det kan även vi människor få (jag har en just nu faktiskt!) och när vi människor får det gäller det bara att avvakta och vänta tills det går över. Behandling i form av ögondroppar ges nog bara vid extrema svåra fall. Nu vet jag inte om det är samma med kaniner, men det borde vara det. Så håll lite extra koll så det inte blir mycket värre, men det brukar ge med sig inom en vecka eller så.
Det var en vagel. Jag behandlade inte den med något speciellt, förutom att jag försökte att hålla området rent. Efter ca 4 veckor försvann vageln. 😊