Rött piss
Har en kaninhona här hemma som fick ungar förra onsdagen och nu när jag kollar i hennes toalett är hennes piss rött (!!!) Jag undrar om det skulle kunna vara så att hon fått ett missfall (alltså att hon har varit dubbeldräktig) Då jag känner att hennes mage inte har ändrats något sedan hon fick ungarna? Tacksam för svar fort!😨
Har du gavt henne något rött att äta?
Det kan inte vara något hon ätit som påverkat färgen?
Exempelvis maskrosor?
Annars hade jag tagit kontakt med veterinär istället för att fråga på ett forum.
Vi är inga veterinärer och kan inte ge dig en diagnos. Veterinär är det som gäller.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 och #2 min mamma brukar ge kaninerna extremt mycket maskrosor. Jag har sagt åt henne att ta det lite lugnt med dem, men det går liksom in genom ena örat och ut genom andra. Ska försöka övertala henne om att minska med mängden och sedan ska jag se om det lugnar ned sig lite med färgen😄
Visa henne kisset och berätta att det blir rött av all maskros.
Mvh
Mig
#3 Kisset kan bli rödare av viss föda…men det betyder inte att det är farligt eller dåligt att ge kaniner maskrosor. Mina kaniner har (efter att ha fått vänja sig lite försiktigt vid det efter vintern, så att de inte blir dåliga i magen) alltid fått äta så mycket gräs och maskrosor som de vill. Inga problem överhuvudtaget. Kaniner som får vara ute och beta själva äter ju så mycket de orkar och det är absolut inget fel med det. Fortsätt du att ge din kanin maskrosor.
Dock känns det som att jag måste tillägga: Om du misstänker att det inte bara är rödfärgat av födan, utan kan vara blod så bör du ta kontakt med en veterinär.
/Chinesecrestedlover
Hej, Mycket av det goda gröna utomhus såhär på vår/sommar ger ett mörkt kiss i orange, nästan rött. Men även morot och andra grönsaker som kanske ges på vintern kan också ge mörkare kiss. Jag gissar att koncentrationen av färgen kan bero lite på hur mycket de dricker också. Hoppas att det gått bra för er!