Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 256 ggr
Hannilov
1

Kastrera honkanin?

Hej!

Har en treårig kaninhona som går fritt i mitt rum, jätte trevlig och har aldrig haft något problem med hormoner eller något som styr (aldrig märkt av någon brunst eller så). Har dock läst på mycket på flera kunniga sidor och frågat många andra vad de tycker men har bestämt mig att också fråga här, tycker ni det är nödvändigt att kastrera?

Vet såklart att det är ett stort ingrepp, men tänker mycket på den väldigt höga canser risken. Det är ju runt 60% chans att de får det, så det känns rätt så nödvändigt. Dock så är hon ju tre år och vet inte om det är större risk då, men hört av många att hon fortfarande ung då (om man tänker på att kaniner kan bli upp till 12 år). Har även rätt så svårt med allt nu i corona tider, men vad tycker ni? Är det bäst att kastrera eller inte?

emmachau11
0

Vet inte om det är nödvändigt eller inte men om du vill kastrera hon tycker jag att du kanske ska göra det lite senare när Corona är över. Så att risken inte blir så att hon får Corona genom såret sen.

Arcade-Foodie
0

Det är bättre att vänta tills covid-19 lugnar ner sig, då narkosen de använder för att söva djuren går till att använda i sjukhusen. Vilket gör att många veterinärkliniker har skjutit upp med onödiga operationer. Så det ä bra att kolla bland kliniken du tänker göra steriliseringen ☺️ Tycker det är bra att du gör en sterilisering, så hon slipper handska med hormoner som leker med henne.