mata två kaniner
hej! Jag har två kaniner som bor tillsammans och de vill alltid äta ur samma matskål. De har två varsina matskålar men någon hoppar alltid och tar den andras mat. De får olika mycket mat och den ena äter snabbare än den andra så de brukar äta upp den samtidigt om dom sitter vid en varsin skål. Hur gör ni när ni matar två kaniner som bor tillsammans?
När jag passar min kompis kaniner har jag tre stycken som äter olika sorters mat och olika mängd.
Min kanin får alltid sin mat i soffan (han äter rätt långsamt), kompisens stora kanin får sin mat i köket (hon äter långsamt och ska äta mest mat) och hennes lilla får mat i en snuffle mat (ibland i mitt extra rum eller i vardagsrummet, han ska ha minst mat och äter snabbast av dem alla).
Dem är smarta också så dem har lärt sig vart någonstans dem får sin mat, börjar alltid ge min så han hoppar upp i soffan, då springer den stora direkt in i köket och den lille väntar i dörröppningen till köket på att jag ska komma med mattan till honom :)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ge med långt mellanrum mellan skålarna eller spärra av undertiden de äter
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar ge mina lika mycket ungefär men har märkt att den ena magrat lite så tänkte att han ska få mer. Men jag är inte så noga då jag nästan alltid matar från handen. Den som ska ha minst är slug och vill alltid ha mest mat, så jag försöker smyga till den smala kaninen extra mat när hungriga kaninen är någon annanstans. Risken finns ju dock alltid att hon dyker upp när hon hör ljud. Vill man vara mer noga skulle jag gränsa av med kompostgaller eller ha dem i olika rum medans de äter.
Idag gjorde jag så att jag stängde in ena kaninen i buren och andra fick vara i hägnet. Men hon i buren blev ju galen och ville ut men ska prova att ha min hane som är lite lugnare i buren då imorgon och henne i hägnet. Men det är ju bara att hon blir så ängslig när hon inte ser min andra kanin så får se hur det går. Men tack så mycket för tips? får se hur det går imorgon😊
#4 Ett tips? är ju att sprida ut pelletsen för den kaninen som äter fort så tar det lite längre tid för den att äta (om nu den ena blir orolig när dem ätit färdigt om de är separerade).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu