Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 393 ggr
mlinnea
0

Aggressiv kanin

Jag och min kille skaffade en liten kanin av rasen Teddy för cirka ett år sen. Jag har haft kanin hela min barndom och han var extremt social och bodde utomhus året om. Den kaninen jag har nu bor inomhus då vi bor i lägenhet. Från början hade han sin bur i köket, han gick runt fritt i lägenheten några timmar om dagen. Det funkade rätt bra men han började så småningom kissa på ett ställe i hallen, som för att markera revir. När han hade åldern inne blev han kastrerad och kissandet i hallen slutade. Men några veckor efter själva operationen började han visa ett annat beteende, han var väldigt rädd hela tiden, framför allt när han var i buren. Vi trodde att det berodde på vissa ljud som kan uppkomma i ett kök, som när man håller på med kastruller osv. Hans bur flyttades därför till vardagsrummet. Vi trodde att han skulle bli mindre rädd av att bo där, längre bort från läskiga ljud och så ser han oss mer då vi oftare är i vardagsrummet. På senare tiden har han dock blivit mer och mer aggressiv, han biter i massa grejer i själva buren och även när han är ute i lägenheten. Han är som mest aggressiv när han är inne i buren och man t.ex ska ge honom mat. Han bits inte men markera tydligt att han inte vill att man ska hålla på i buren genom att han rusar fram mot handen och ”boxas” . Är rätt kluven i detta för vill ju att han ska gå mer fritt i lägenheten men vill samtidigt inte att han ska förstöra massa saker. Vill ju även försöka gosa mer med honom men man vill ju inte behöva hålla fast honom eller bli riven varje gång. Det känns ju inte som att han mår så bra vilket inte alls känns kul såklart, men samtidigt vet jag inte hur jag ska göra det bättre för honom då jag aldrig haft detta problemet med kaniner innan. Tacksam för tips?!!

Arcade-Foodie
1

Hur lång tid har det gått sen han kastrerades? För att utesluta att han känner smärta från kastreringen/ inte läkt rätt samt att utesluta att han fortfarande har hormoner i systemet som spökar. Det kan ta upp mot 8 veckor för att hormoner ska lugna ner sig Jag skulle börja om från början och bygga upp hans förtroende till er igen. Kan mycket väl vara att kastrering lämnade en liten trauma hos honom. Vilket fick honom att bli rädd och känner sig osäker. Var med en gång när min före detta aggressiva hane förlorade sitt förtroende mot mig, tog cirka 2 månader så var han tillbaks till de stadiet han var innan han blev aggressiv. Han hade blivit skrämd under nyår och kopplat det till mig, så hans osäkerhet blev stor. Men det räckte att bara spendera mer tid med honom och muta honom med mat. Jag lät han komma fram till mig och när jag höll på i buren när han attackerade eller boxade lät jag handen vara och gav honom en godis när han lugnade ner sig. För att visa honom att det inte var något farligt och han är säker.

Maleficum
0

Min fundering, eftersom det är en Teddy, är hur pälsen ser ut på honom? Har han fått ordentligt pälsvård? Har han tovor någonstans (kan göra extremt ont)? Hur ser behåringen ut i ansiktet (en del får extremt mycket päls runt ögonen vilket kan hindra sikten för dem vilket kan göra dem nervösa)?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Oklartliv123
0

Bor han i bur hade jag slängt ut den direkt, kaniner ska inte bo i bur. Jag tänker understimulerad eller vad tidigare personer skrivit. Släng ut buren och gör honom frigående och skaffa en kompis samt kollar vad tidigare skrivit.