Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 377 ggr
[Ninus&Fläcken]
0

När blir de mer tama?

Hej! Vi har två dvärgvädurar (hanar och syskon) som kom till oss för två veckor sedan. De är nu ca 11 veckor gamla. De är nyfikna och kommer fram om man ger dem mat och då kan man klappa dem. Men de vill inte kela eller bli burna. Jag har sagt till mina barn (8 & 10 år) att de ska låta kaninerna komma till dem så kommer kaninerna att bli tamare med tiden. Vad är er erfarenhet. Hur lång tid tar det innan kaninerna kan vilja vara i barnens famn?

sp0ngeb0b
0

Tror det kan ta lång tid, men det beror mycket på individen. Och de flesta kaninerna vill aldrig vara i någons famn eftersom deras naturliga instinkter säger till dem att ett rovdjur har plockat upp dem och de måste fly om de blir upplockade. Mina två kaniner var 7 resp 9 månader när jag fick hem dem för ca 7 mån sen, och båda hatar att bli upplockade. Däremot har de blivit mer sociala och närgångna, speciellt den ena som var extremt blyg och rädd i början och som inte gillar att bli klappad - han har gjort stora framsteg.

Arcade-Foodie
0

Vissa kan ta riktigt lång tid, har en kanin som jag ägt i snart 2 år och han är fortfarande skvättig och kan springa ifrån mig för han blir rädd ibland. Han älskar att gosa och mysa men det är inte alltid när jag vill. Allt beror kaninens personlighet och hur mycket tid du själv lägger ner. 

Satsa på positiv förstärkning och dina kaniner kommer långsamt bygga upp ett förtroende och associera er med något positivt. Man kommer långt med mat 😃

Flesta kaniner gillar inte bli burna och bli klappade i början, samt det är också kaninens egna individualitet. Det är som med katter, alla katter gillar inte att man gosar med dem mm. Men det lägger man först märke till efter man har tränat kaninerna och byggt upp ett förtroende. 

Jag vet om familjen som ägde min skvättiga kanin gjorde rätt från början skulle de haft en gosig kanin som inte var så rädd. Men de hade en väldigt aggressiv och Rädd kanin istället, vilket har tagit en lång tid för mig att träna bort och kunna se hans personlighet bli mer säker och våga ta för sig.

Ett tips? är att kolla på youtube videos: how to bond with a bunny samt att läsa om kaniners signaler. Så hela familjen kan lära sig om kaninens signaler. 

Det familjen hade gjort med min kanin var att de missade hans signaler och försökte överösa deras kärlek till honom. Vilket istället skapade en Osäker kanin? som försvarade sig själv. Då verken de vuxna eller barnen förstod vad det betydde när kaninen visade varningssignaler och hade tvingat kaninen att göra saker den var rädd för. Vilket helt var bara ett missförstånd mellan djur och människa. 

Det är bättre att ta det långsamt och låt det ta sin tid, pressa inte kaninerna och de kommer värma upp sig. Spendera mycket tid och använd positiv förstärkning, låt kaninerna utforska er medan ni ignorerar dem och bygg upp deras säkerhet runt er. 

Många tror att alla kaniner kommer bli gosiga och gilla att mysa men så är det, det är väldigt individuellt mellan kaninerna. 

Lycka till med era små :)