Tjock kanin
Min hona har sen hon kom till mig blivit väldigt fet, rund om magen och fått stor ”dubbelhaka”. Går det att få bort och vad och hur mycket får era kaniner för mat om dagarna?
Min kanin får 1 msk pellets medan den minsta får ingen pellets. Vad matar du din kanin och hur är dieten, gällande snacks och sånt?
Hon får ca 1/4 dl pellets med lite morot/sallad osv oftast, det får dom på kvällen och på morgonen ett halvt knäckebröd. Dom kastar sig över maten direkt så känns som dom får för lite även fast dom alltid har fri tillgång till hö
Morot och knäcke är godis, det går de lätt upp i vikt av, om jag vore dig skulle jag portionera upp hennes mat bättre. Anledning att hon har blivit tjock är att hon för mycket av det goda. T.ex. en av mina kaniner han får 3 pellets bitar som godis, och en halv skiva torkad äpple resten är hö och lite bladgrönt. Detta är min kanin som lätt går upp i vikt. Jag delar ofta äpple skivan i mindre bitar så kan jag ge det över dagen som godis. Man tror ofta att de svälter men det gör dom inte, det är som att låta ett småbarn välja mellan sötsaker och vanlig gröt. De flesta barn blir ju jätteglad över att få äta sötsaker och skulle gärna skippa gröten. Du kan ta bort godiset och låta henne käka 1 msk pellets men man kan också ta bort pellets och bara använda det som lite godis under dagen. Oftast klarar kaniner sig helt fint på bara bra hö och bladgrönt, det är allting de behöver ^^
#2 Att en kanin kastar sig över godsaker betyder att kaninen gillar godsaker och är matglad, inte att den är hungrig. Håll dig till hö och gröna blad för kaninen tills hon har gått ner till en normal vikt och sen kan du om du vill återinföra en msk pellets som godis. Skippa morot och bröd helt. Kaniner är gjorda för att leva på energifattig mat med mycket fibrer och därför ska större delen av deras kost bestå av hö/grovt gräs.
Min kanin får gröna blad dagligen, pellets kanske nån gång i veckan eller ännu mer sällan som godis. Då och då får han en smakbit av annat men han äter mest hö.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Att få bort en dubbelhaka helt och hållet är näst intill omöjligt men tipsen ovan verkar väldigt bra