Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 490 ggr
klaragullan
0

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gud jag är verkligen sämst på att bestämma färger på kaniner vad är denna härliga hanen för färg? Visst är han bourgogne? Eller en mörkare viltgul? Järviltgul? Beslutsångest 😬

lydisleon
0

Var vääldigt längesedan jag läste om kaningenetik, så jag är lite rostig haha. Men järnviltgul är väl ingen färg? Viltgul är ju recessivt och de ligger på samma locus, så en viltgul kanin kan inte ha anlag för järn.. eller?

Hur ser hans mage ut? Om han har rödförstärkning borde den vara mer åt det rödorangea hållet, viltgula kaniner ska ha vit mage tror jag

klaragullan
0

#1 läste någonstans att det fanns järnviltgul, ska kolla på hans mage nu vid morgonfodring😄

klaragullan
0

#1 han är vit om magen men han är så mycket rödare i pälsen än i min viltgula hona? Hon har ju några år på nacken. Men ändå om man jämför dem? (Hon är skendräktig? och därför har hon ingen päls vid halsen)

Chinesecrestedlover
1

Inte för att färger är min specialitet precis men skulle gissa att din kanin är viltgul. 

Skickar med en bild på min viltgula dvärgvädur fusch, Atlanta (född runt OS därav namnet, haha). Hennes färg syntes bäst i ansiktet i och med hennes långa päls.

Maleficum
0

Ett viltgult gäng :)

Min angora Kenzie var mer rödgul som ung men har "bleknat" lite med åren, han var mer rödgul än sin mamma (som var viltgul) men lite mindre rödgul än sin pappa (som var bourgogne), uppfödaren var lite osäker på hans färg men i slutänden konstatera vi att han nog var viltgul för han hade vit mage (men misstänker han kanske har en rödförstärknings gen). Harry är ljusat i gänget (svart/gul japan holländare) medan Zerelda är mörkare (viltgul mantlad).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2

En bebis bild på Kenzie (precis innan första klippning).

Som nån tidigare nämnt är det ju lite beroende på magfärg Vilken färg? din kanin har men oavsett är han ju rätt sotad iaf.

Chinesecrestedlover
1

#5 Men åh…Zerelda 😍 

#6 Herregud, inte kan du lägga ut sådana bilder på din "fluff" utan en rejäl varning innan…jag dör sötdöden 😍❤️

Maleficum
1

#7 Det finns en anledning till att han hamna hos mig även fast jag var ute efter en bourgogne färgad hona egentligen 😉 Men han sa han skulle med mig och han har bestämt här hemma sedan dess!

klaragullan
0

#5 #6 okej, men om han är viltgul med en rödförstärkning längre bak. Kan man para honom med en madagaskar hona? Jag har läst på om korsningsguide och vet att viltgul + Madagaskar kan ge fel bottenfärg. Men isånnafall om det blir fel bottenfärg kommer jag ju inte sälja till utställningshem. Visst får man väll fortfarande tävla med kaniner som har fel bottenfärg?