Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 468 ggr
klaragullan
0

Para flera dagar i sträck?

Hej! Riktar denna fråga till er uppfödare. Letar och letar men hittar inga svar så nu frågar jag er! Ska man para kaninerna i 1+ dagar i rad. Hon som jag lånar hanen av säger att vi kanske ska göra det, då sist vi försökte para dem blev det bara en enorm unge som gick bort. Hur ska man räkna ut datumet ungarna kommer att komma om man parar dem i fler än en dag?

Oliviaarvidsson
0

Hej! Om jag var du skulle jag parat kaninen under 1 dag och inte mer än så, då de är väldigt påfrestande för honan.. sen märker du även på honan ifall hon vill paras eller inte, och om hon är brunstig. vill hon inte så får man vänta någon dag och försöka igen. sen märker man ganska snabbt ifall hon är dräktig då hon börjar krafsa och flytta runt grejerna i buren. Anledningen till varför man inte ska para i mer än någon dag är att honan kan få en ”dubbelkull”. Alltså att hon blir dräktig och sen får en dräktighet till. Så hon då föder ungar och sen en vecka senare föder en kull till. Det har jag varit med om, och stackars hona säger jag bara… Och var det första kullen med honan som det bara blev en stor unge? Eller har den fått kullar innan dess? Det är ofta att det blir fel vid första kullen då honan inte riktigt vet hur den ska göra. Jag har en hona som fick sin första kull med 4 ungar, dock föddes alla döda och hon höll på att föda under 2 dygn, trodde hon skulle stryka med men hon klarade sig som tur är!! Och nu håller jag på att sälja hennes andra kull där hon fick 7 helt underbara ungar. Och från den dagen du parar så kan du räkna att de kommer om ca. 30 dagar.

Zvintos
0

#1: Att det ofta blir fel vid första kullen är nog att ta i. Däremot är det inte ovanligt att det kan gå fel vid första kullen eftersom honan är oerfaren. Antalet eller storleken på ungarna är dock inget som påverkas av om honan är oerfaren eller inte. 🙂

Jag håller dock med dig om att man bara bör para vid ett tillfälle. Det brukar sällan behövas mer än så och kan vara påfrestande för antingen ena parten eller båda om det får pågå för länge.

klaragullan
0

#1 parade henne i tisdags med 6 lyckade parningar🤗 Hon var villig att para sig men i slutet så blev hon trött på hanen och därför fick jag avbryta. Men nöjer mig med 6 lyckade parningar. Detta blir hennes tredje kull om allt går väga (inräknat med kullen då ungen dog) det kan ha berott på att det var ungefär 1 år sen hon fick första kullen. Alltså fick hon första kullen April 2019. Då jag inte var informerad att hon hade fått den för ett år sen hade jag såklart ej parat henne. Men nu när hon fick ungen i början på mars så det ska inte vara något problem😁