Kanin som biter
Halloj! Tog in en fransk vädur-hona (okasterad, 10 månader) på omplacering här om veckan som springer fritt i kaninsäker lägenhet. Fri tillgång till hö, ställe att utföra sina behov på, etc. Hon är väldigt social både mot mig och främlingar och kryper gärna upp i knäet på en för att kolla om man har godis (största prioriteringen). Hon har bitit mig vid 3 tillfällen under de 10-ish dagar som jag haft henne.
Första gången var när jag satt på golvet (För att vara nära henne) och studerade och hon tog min penna och sprang iväg och jag drog tillbaka den och sen sträckte fram min hand för att "hälsa" på henne. Varpå hon först slickade min hand, sen nafsade till så jag blödde rätt rejält.
Andra gången var när jag också satt på golvet och pluggade och hon nafsade (lite för hårt så det blev ett märke) på min hand och tiggde om att bli klappad och få godis.
Nu när jag satte mig ner för att hälsa på henne slickade och putsade hon min hand men efter ett tag nafsade hon rätt i min handflata så jag började blöda. Jag drog tillbaka handen men hon började istället nafsa på min andra hand, och bet mig igen.
Jag upplever inte det som ett aggressivt beteende och vill mest förstå varför hon gör så och hur jag ska motverka det. Jag har inget starkt behov av att "gosa" med henne och låter henne komma till mig när hon vill eftersom hon springer fritt och kan göra det när hon vill.
Värt att notera att hon varit skendräktig? senaste dagarna (Vad jag upplevt då transportburen med en filt i står på golvet och hon fyllt den med tussar..). Kan det ha med det att göra? Eller är hon bara väldigt "tiggig" och förstår inte att min hand inte är mat?
Kan mycket väl vara skendräktigheten. Men om hon nafsar pågrund av hennes personlighet, så får du träna henne. Om hon nafsar för att hon vill du ska göra något, så får du göra motsatsen till de hon vill. Medan om hon slickar och buffar med huvudet, ge henne en belöning. Hon kommer förstå att nafsande inte är okej och om hon bemöter dig på ett annat sätt så får hon något bättre från det. Du kan också göra ge ifrån högt ljud, när hon nafsar. Vilket kommer berätta för henne att det gör ont och få henne att backa.