Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 833 ggr
lovemysack
2020-04-12 22:51
0

Bästa foder?

Vilket är erat bästa fodertips och varför? (Pellets, ej hö)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Maleficum
2020-04-12 23:22
0

Jag brukar kika lite på denna sida http://www.therabbithouse.com/diet/rabbit-food-comparison.asp när jag kollar efter pellets (dock finns inte alla märken med man kan få tag på här i Sverige och en del märken på listan finns nog inte här) men man kan kika på de värden som ett bra pellet bör ha.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
2020-04-12 23:30
0

Beaphar nature rabbit och cuni complete är mina favoriter åt kaninerna. Ena för att den innehåller 65% hö och har bra värden samt stora svår tuggade pellets, vilket gör att kaninen måste jobba mer för att äta maten. Den andra helt enkelt bra värden och finns stor pack att köpa (cuni complete) .

SE*Cosmo's Chinchilla
2020-04-13 16:27
0

Kör på rabbfor, har en fransk vädur som blir 1 år och som bor ute på heltid. Minskar ner dagsgivan nu när det börjat komma mer grönt i hagen samt repar ängsgräs och så klart fri tillgång på hö :)

SE*Cosmos Chinchilla

CAS - Chinchilla Association Sweden

Sandra12345
2020-04-13 22:52
0

kör cuni complete junior, bra värden, bra pris MEN inte svårtuggade.

lydisleon
2020-04-14 08:52
0

Ger rabbfor till mina, tycker det är jättebra. Bra pris, kaninerna älskar det och mår bra på det :) Har väl rätt bra värden också. Men pellets är ju ändå bara ett komplement, viktigast är att resten av kosten ser bra ut.

Zvintos
2020-04-14 12:41
0

När jag hade kanin tidigare gav jag antingen Carrier blandat med Agrobs pre alpin wiesenflakes (beställs från Tyskland) eller Carrier blandat med Chudley's rabbit royale. Hade då mest dvärgvädurar och tyckte att de fodren passade bra. Nu har jag två franska vädurar som i nuläget enbart får Krafft groov original som jag tycker funkar bra. 🙂 Jag överväger om jag ska beställa hem lite wiesenflakes från Tyskland och blanda med dock.

Ophelias
2020-04-14 13:27
0

Jag ger en blandning av Krafft Groov Original och Selective Adult till mina. En av mina kaniner har tidigare haft problem med att hålla hullet, men numera när jag använder detta tycker jag att det har förbättrats! Kaninerna gillar fodret och de går att få tag på till rimligt pris.

Emmai
2020-04-14 22:50
0

Mina får brit blandat med rabbfor, samt lite torkade örter. Tycker det fungerar bra, speciellt för en av mina äldsta som tidigare haft dåligt hull.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

[Hannilov]
2020-04-17 13:31
0

Min brukar få kanin och marsvinspellets från granngården, oftast kallas det ”carrier”. Hon får dock endast 1/4 dl per dag med en ungefär en hand full med sallad.

Katti
2020-04-17 14:06
3

#4, Bra pris på cuni complete? Det är ju helt galet dyrt 😮.

Jag har svårt att förstå två saker i pelletsdebatten

1. Varför köpa något importerat från Långtbortistan som vi kan producera i Sverige?

2. Varför ska pellets innehålla hö/galet mycket fibrer? För sisådär 100:- kilot! 

Som jag ser det är pellets ett komplement till grönfoder (färskt eller i form av hö) som man ger för att säkerställa att kaninen får i sig de vitaminer och mineraler den behöver. För vissa (dock väldigt få dvärgkaniner…) kan det också finnas ett behov av extra energi. Hö, och därmed fibrer, är ju det man vill ha ett komplement till. Det har kaninen redan fått!

Viktigast av allt är att ha ett riktigt bra hö eller hösilage. Det ska vara grönt och lukta gott med långa strån (inte smuligt eller dammigt). 

Jag har fött upp kaniner i 40 år och har hela den tiden gått mot mindre och mindre pellets. Nu får vuxna kaniner ingen pellets alls, och honor med ungar och ungdjur får en begränsad mängd varje till var tredje dag. Har dvärgvädurar som både är extremt matglada och har lätt att lägga på sig. Jag hävdar bestämt att inget har dödat så många sällskapskaniner som pellets 🤔. Jag tar emot både omplaceringar och inackorderingar och de allra flesta är överviktiga, sorgligt många extremt feta. Och då har ändå jag fött upp många av dem, och jag kan lova att alla som köper kanin av mig får en föreläsning om vikten av att inte ge för mycket pellets!

lydisleon
2020-04-17 14:28
2

#10 Håller med! Har svårt att se hur pellets skulle vara nödvändigt att ge egentligen, så länge de får bra hö och är i bra hull. Känns som om pellets är en sån där grej som säljs bara för att tjäna pengar, inte för att det egentligen behövs. I vilket fall som helst så ska det ju bara vara ett kompement, mina kaniner får det främst på vintern när de har svårare att hålla hullet.

Maleficum
2020-04-17 17:41
0

#10 Problemet är väl att vi människor gillar att mata våra djur och att ge ett lågfiberpellets i små mängder (där en dvärgkanin kanske inte behöver något eller bara kanske 5-10 pelletar) är svårt för människor att klara (för man tror dem svälter eller inte ska klara sig eller andra anledningar) och har man då ett högfibrigt pellets kan man ge mer utan att skadan blir så extremt mycket större än vad det kanske blivit av lågfibrigt (och högenergi) foder.

Själv fick min angora pellets som unge men sen var han pelletsfri i flera år (fick "fodder" istället) men då hans sjukdom gör att han har svårt att hålla hullet får han pellets igen, dock behöver han fiberrikt pellets då han är extremt känslig för lågfiberfoder och får direkt mini mini pluttar om han inte äter ordentligt med fibrer (och det kan han också få då han äter ordentligt med hö och till och med hela grenar). Men sen får han mindre pellets sommartid (och även mindre fodder när han åt det) då han äter mer grönt av varierat slag och brukar kunna hålla hullet lite bättre.

Men håller med dig, många (speciellt av dvärgraserna) skulle säkerligen må ypperligt utan pellets.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
2020-04-17 18:10
0

#10 Ger bara pellets åt min dvärgvädur och innan var det åt min fransk vädur också för att se till de höll hullet. Nu när nästa kanin ska flytta in så kommer även denna få pellets då hon växer och vill helst att hon får allting som behövs. Så länge man håller portionen med 1 msk eller några få pellets så går det bra. T.ex. min hermelin om han ska äta pellets är det 1 tsk men han behöver inte det. Så använder pelletsen bara som godis åt honom och gör leksaker med pellets ibland. Medan mina andra får pellets för att ha ett fint hull. Varför man kör med högt fiber innehåll är för att de med lågt kan påverka vissa kaniners magar som är känsliga och man kan se det på deras avföring även fast de får en liten mängd och käkar 90% hö. Med min fransk vädur fick hon inte i sig tillräckligt med fiber från höet men med hjälp av pellets med hög fiber halt, så funkade hennes mage bra och kunde hålla sin vikt uppe som annars rasade utan komplement foder till :)

klaragullan
2020-04-22 20:38
0

Jag ger Rabbfor! Fungerar super. Även för min äldsta som är 7 år och lätt lägger på sig. Det gäller att hitta rätt mängd för rätt kanin ger mina endast 3 msk, då det innehåller ganska mycket fett!