Kanin
Jag har en jätte stor glasbur. Där det är öppet upp till och det är gott om plats i den. Den har en bra höjd, bred och längd. Men jag undrar om man kan ha en kanin i den? Den står inte i solen utan i skuggan så det ej blir varmt!
Den passar åt en hamster, kolla youtube klipp, är ganska säker att du inte har en 10 kvm glasbur. Inte exakt som att du skulle stänga in en katt i den buren, då passar det inte en kanin.
Men skulle det funka med en dvärg kanin?
nope ingen glasbur passar en kanin, en dvärgkanin kan bli upp till 2 kg beror helt på om de får dvärggen eller inte. Skulle du sätta en liten chihuahua i den buren samt den skulle inte vara laglig för en kanin. Den passar bättre åt en hamster. Minsta lagliga måttet är 100x50x50 cm, detta är minsta och är inte tillräckligt för en kanin att leva i. Kaniner behöver minst 4 timmar utanför buren men helst fler timmar. Det ska finnas en hylla eller hus att gömma sig i, de ska kunna få ut sitt behov att gräva. Minsta inneburen man kan köpa är en 150 eller 160 bur, allt annat är för små. Man kan göra en bur av kompostgaller, de blir större och billigare. Eller så har man en liten bur med en Hage runt omkring eller att den lilla buren står öppen hela tiden så att kaninen kan få hoppa löst i ett kaninsäkrad rum. Mina kaniner springer löst inne och går på låda som en katt. De kan göra tricks och kan springa löst ute, de kommer på inkallning och gör glädjeskutt. De tigger mat och försöker ofta sno från ens talrik när man inte kollar. De har även en utebur som är 3 kvm (270x115x90cm) med en 20 kvm Hage. Även fast uteburen är såpass stor så vill mina kaniner ha mer utrymme. En kanin är en av de mest missförstådda djuren som finns även fast det är en populär husdjur. Om du ska skaffa en kanin gör en ordentlig undersökning och leta upp fakta om kaniner, läs vad som är lagligt samt vad de skulle må bäst av. Kolla på youtube om kaniner och hur de ska bo t.ex. lennon the bunny and bini the bunny. Då en kanin är precis som alla andra djur, du som ägare ska ge allt de behöver och ge dem utrymme att leva ett bra liv. Annars får du kolla upp de små gnagare som finns och kan leva i större akvarium utan problem och inte blir gammal. För det verkar vara djuret som passar dig utifrån informationen jag har fått från dig. Du vill att de inte blir gamla och ska bo i en glasbur, detta passar perfekt för en liten hamster beror på hur stor glasburen är. Du kan kolla på youtube på hur stora burar en hamster ska ha, om man ser till att göra det rätt :)
Okej tack så mycket!