Plocka upp kanin - Tips
Hej! Antar att det finns en liknande tråd någonstans men jag hittade inget just nu om just det.
Jag har tagit in en "liten" Fransk Vädurs-dam tillsvidare i min lägenhet. Hon har varit här i 3 dagar nu och vant sig väldigt bra. Hon är nyfiken och håller sig väldigt gärna nära mig, följer mig och undrar vad jag gör väldigt ofta. Hon är inte blyg alls.
Nu har det ju bara gått 3 dagar och jag förväntar mig inget annat än att det kommer ta tid. Men problemet är att hon avskyr att man tar upp henne. Vilket är ett problem då jag kommer behöva klippa hennes klor och sådär. Tanken är också att få på henne en sele nu i sommar så hon kan få komma ut lite också. Vilket kan kräva att jag får röra vid henne.
Just nu gillar hon inte att man klappar henne alls, då skuttar hon iväg. Hon håller sig som sagt nära en och nosar gärna på ens händer, men så fort man försöker peta lite försiktigt på henne går hon iväg.
Finns det några knep hur jag stegvis ska göra för att få henne att vänja sig vid mina händer, så jag har enklare sen när jag behöver klippa hennes klor och sådär? Förstår som sagt att det kommer ta tid, men tid och tålamod har jag absolut.
Edit: Hon är 10 månader gammal.
Ha pellets och låt henne äta från din hand. Medan hon äter klappar du henne, senare varje gång du klappar får hon en godis. På detta sätt så kommer beröring vara något positivt. Men innan du börjar träna detta ska du först bygga upp hennes trygghet mot dig. Det gör du genom att låta henne utforska dig medan du ignorerar henne och du kan ge henne en godbit när hon kommer nära dig och söker kontakt. Efter hon blivit van med beröring kan man börjar träna att bli buren :)
#1 Tack så mycket!