Annons:
Etikettköpes-säljes-transport
Läst 516 ggr
Dita79
4/14/20, 12:34 PM

Kanin

Hej! Jag funderar för att köpa en kanin hälst mini kanin som inte blir så stor, men jag vet inte om jag hittar den rätta kaninen, jag vill min kanin ska vara mycket social o kelig, och komma när jag ropar och sitta på knä 😌🙂. Snälla kan ni ge mig råd vilka kaniner är som jag vill ha? Vilka typer kaniner är på det sättet? M.v.h

Annons:
Sandra12345
4/14/20, 12:42 PM
#1

Vill bara säga att det inte finns något säkert om att din kanin kommer komma när du ropar på den, vilja gosa med dig och allt det där, kaniner är ändå "prey animals" vilket gör dom räddare i naturen. 

MEN rekommenderar att köpa från en känd uppfödare, ras tror jag spelar mindre roll helt ärligt. 

Med en hund kan man nästan vara 90% säker att hen kommer älska att gosa. Men en kanin nja skulle tippa att det är 50-50.

Calcifer
4/14/20, 12:50 PM
#2

Det skiljer så mycket från individ till individ. En del sitter gärna i knät så man får klappa och bryr sig inte om man lyfter dem. Andra håller sig gärna på lite avstånd och hatar att bli lyfta. Och allt mitt emellan. Vill du ha en kanin som du VET klarar de saker du söker, får du söka efter en vuxen omplacering, tex.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

-Aida-
4/14/20, 1:39 PM
#3

Asså tyvärr, om de gick att beställa en kanin med de egenskaperna skulle alla göra det. Om en kanin inte gillar att gosa så som du vill så är det så, alla är olika individer precis som vi och det har inte med rasen att göra. Min kanin ville helst hålla sig på avstånd, bli klappad på golvet, absolut inte sitta i knä, men hans bror va helt tvärtom. Rekommenderar också vuxen omplacering isåfall om du vill ha de egenskaperna direkt. En gosig liten kaninunge har inga garantier på att bli de som vuxen, den kan bli en helt annan individ.

lydisleon
4/14/20, 3:53 PM
#4

En ras som ofta har de egenskaperna är väl dvärgvädur, de  rekommenderas ofta som nybörjarkaniner. De brukar vara lugna och keliga :) Men, som sagt, egenskaper väldigt individuellt och du kan inte veta hur din kanin kommer bli.

Arcade-Foodie
4/14/20, 4:21 PM
#5

Skaffa en äldre kanin och helst en du kan träffa flera gånger, så du kan bestämma. Tog över en dvärgvädur träffade honom bara en gång. Han var gosig och väldigt lugn men när han flyttade hem till mig så visade de sig att han var extremt aggressiv, de förra ägarna hade bara nämnt att han kunde bete sig så ibland. Föll för den piken där men ångrar inte över det, då han blev en underbar kanin men det blev mycket blod och frustrerade tårar 😅 Tog mer än ett år att träna honom, han kommer när man ropar, älskar att gosa och kan spendera flera timmar i soffan med mig. Men som sagt höll jag på i mer än ett år att göra honom tam. Nackdelen är att han har lättare till att bitas när han blir rädd eller känner sig instängd. Han är mer min kanin än familjens, då han låter inte de andra klappa honom om jag inte lägger han i deras famn. Till skillnad mot min hermelin som inte kan spendera flera timmar att gosa om det inte är på hans vilkor. Han ger gärna pussar men han vill hellre springer omkring samt han skulle aldrig bita någon. Alla mina kaniner har gillat att bli upp lyft men de har alltid haft olika personligheter. Om du vill köra på en unge läs på om hur kaniner är och va medveten om att de har olika personligheter samt en jobbig trotsig tonårsperiod. Det tar tid att göra en kanin tam och det kan ta flera månader att vinna en kanin över och få den att gilla en. Det hela beror på deras personligheter. Jag blir ibland irriterad över när jag läser att folks kaniner inte blir gosiga eller som de trodde en kanin skulle bli. Så då vill de göra sig av med sin kanin. Så visar det sig att kaninen är i trots åldern och full pumpad med hormoner, de missar även att de tar tid att göra en kanin tam och att de har olika personligheter.

sp0ngeb0b
4/15/20, 9:20 AM
#6

Tycker absolut du ska ta över en vuxen omplacering, som de andra har sagt! Det gjorde jag med mina två och jag måste säga att det är rätt skönt att slippa bebisfasen (har aldrig haft en kaninunge men generellt brukar ju djur vara lite extra krävande som bebisar plus att man måste lära den allt från början, t.ex. rumsrenhet osv). Mina var inte så keliga men det var inte heller något krav för mig. Det kan vara att du får ge kaninen massa tid, uppmärksamhet och utrymme för att den ska bli kelig. Vissa kaniner blir inte keliga förrän efter några år, när de har blivit ordentligt bekväma med sin människa.

Annons:
C
10/8/20, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Låter som kaninen jag har som är 7 månader gammal:) o dessvärre måste jag sälja honom då jag blivit jätte allergisk 😢 världens kelgris 😍

Arcade-Foodie
10/8/20, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Då säger jag hermelin är en kanin du ska ha men satsa mer på personligheten än ras. Jag har en svaghet mot hermelin kaniner. Då mina har alltid varit keliga och lätta att hantera, samt de är lekfulla och har energi.

På bilderna är min nuvarande hermelin pojk men han är inte den första jag ägt. Jag kommer alltid ha åtminstone en hermelin kanin hemma 😊

Men som unge så tog det ett tag att träna min hermelin kanin, då han var lite skvättig av sig, men de är inget man lägger märke till. Han värmer upp sig fort till andra människor och älskar att gosa.

Framför allt fokusera på kaninens personlighet, skaffa hellre en äldre kanin om du orkar inte träna den att bli rumsren och bli van att bli hanterad. Då det tar olika lång tid att träna en kanin samt bygga upp ett band med dem. Med äldre kaniner är de lättare att veta deras personlighet och även lättare att träna än ungar som går igenom en hormonell period.

Upp till toppen
Annons: